لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

ساماندهی به نوروز رسيد؛ تعطيلات ملی يا تعطيلات مذهبی


با کاهش تعطيلات نوروز در ايران، تعطيلات عيد فطر يکی از عيدهای مذهبی افزايش می يابد.
با کاهش تعطيلات نوروز در ايران، تعطيلات عيد فطر يکی از عيدهای مذهبی افزايش می يابد.

با کاهش تعطيلات نوروز در ايران، تعطيلات عيد فطر يکی از عيدهای مذهبی افزايش می يابد. به گزارش خبرگزاری ها، بر اساس طرحی که وزير کشور به رييس جمهوری اسلامی ارايه داده، تعطيلات کشور ساماندهی خواهد شد.


مصطفی پورمحمدی در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد، با ارايه طرحی زير عنوان «ساماندهی تعطيلات رسمی کشور»، مواردی را پيشنهاد کرده است که مهمترين ويژگی های آن کاهش تعطيلات نوروزی به يک هفته و ايجاد تعطيلاتی با عنوان تعطيلات زمستانی به مدت يک هفته در همه مراکز آموزشی کشور است.


اين طرح پس از تاکيد رييس‌ جمهوری اسلامی در جلسه استانی هيئت وزيران در استان تهران از طرف وزير کشور ارايه شده و در ادامه آن نيز تعطيلات عيد سعيد فطر به ۲ روز افزايش می‌يابد، اما برخی تعطيلات ديگر حذف خواهد شد.


وزير کشور در نامه خود به رييس جمهوری تاکيد کرده که طرح ساماندهی، بر اساس بررسی‌ها و مطالعات تطبيقی در کشورهای مختلف جهان صورت گرفته و مورد نظر شورای اجتماعی کشور نيز بوده است.


وزير کشور در نامه خود به رييس جمهوری تاکيد کرده که طرح ساماندهی، بر اساس بررسی‌ها و مطالعات تطبيقی در کشورهای مختلف جهان صورت گرفته و مورد نظر شورای اجتماعی کشور نيز بوده است

جزئيات اين طرح تاکنون انتشار نيافته اما مصطفی پورمحمدی ديروز با تاييد تهيه چنين طرحی به خبرنگاران گفت: «شورای اجتماعی کشور برای ساماندهی، تعطيلات پيشنهادی را به کميته‌ دولت داده که هنوز در مراحل اوليه قرار دارد و هيچ بحث جدی درمورد آن صورت نگرفته است.»


اين پيشنهاد، به گفته وی، بايد در کميته‌های کاری دولت مطرح شود و هنوز به بحث نرسيده و هيچ نتايج روشنی ندارد.


نوروز حذف می شود


اين چهارمين باری است که دولت و مجلس در دو سال اخير برای کاهش تعطيلات طرح هايی را اعلام می کنند.


تابستان سال ۸۴ نيز ۵۰ تن از نمايندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را به قيد دو فوريت به مجلس ارايه کردند که براساس آن برخی از تعطيلات مذهبی از تقويم رسمی کشور حذف می شد.


اين طرح با مخالفت تنی چند از مراجع قم و از جمله آيت الله ناصر مکارم ‌شيرازی مواجه شد.


طرح حذف تعطیلات مذهبی، با مخالفت تنی چند از مراجع قم، از جمله آيت الله ناصر مکارم ‌شيرازی مواجه شد


اين روحانی بلند پايه با انتقاد شديد از طرح نمايندگان برای حذف تعطيلی سالروز شهادت امام رضا و امام صادق و نيز حذف تعطيلی تولد امام علی گفت: «کسی اجازه نمی‌دهد اين سه مناسبت مذهبی از شمار تعطيلات رسمی حذف شود و چنين تصميمی قطعا عملی نخواهد شد و زمزمه اين کار هم بد است».


نمايندگان مجلس به دنبال مخالفت مراجع قم طرح را از دستور کار مجلس خارج کردند.


پس از آن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال ۸۵ با ارايه گزارشی از تعطيلات رسمی در ايران، به مجلس پيشنهاد کرد تا برخی از تعطيلات ملی و از جمله ۲۹ اسفند روز ملی شدن نفت و ۱۳ فروردين را از تعطيلات رسمی حذف کنند.


اين گزارش با اشاره به تعطيلی ۱۳۶ روز از سال با احتساب تعطيلات رسمی و تعطيلات آخر هفته، از ايران به عنوان کشوری نامبرد که در تعطيلات گوی سبقت را از ساير کشورها ربوده است.


مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در عين حال تاکيد داشت که تعطيلات رسمی در سال های پيش از انقلاب، ۱۶ روز بوده اما در سه دهه گذشته با افزودن تعطيلات مناسبت های مربوط به انقلاب، شمار تعطيلات رسمی به ۲۵ روز رسيده است.


سازمان ميراث فرهنگی نيز سال گذشته پيشنهاد داد که تعطيلات رسمی کشور به سه دسته بهاره (۲۹ اسفند تا ۶ فروردين)، پاييزه (۲۸ آبان تا ۲ آذر) و زمستانه (۲۸ دی تا ۲ بهمن) تقسيم شود.


اين سازمان علت طرح چنين پيشنهادی را «ترغيب ايرانيان» عنوان کرد. از جمله تعطيلاتی که تمامی اين پيشنهادات کاهش آن مد نظر قرار گرفت کاهش تعطيلات نوروزی است.


عيد مذهبی يا ملی؟


غير از تلاش های دولت و مجلس فعلی، سابقه تلاش مقامات جمهوری اسلامی برای کاهش تعطيلات ملی به سال ها قبل يعنی به سال ۵۸ بازمی گردد.


در اسفند ۵۸ شورای عالی انقلاب که در آن زمان عالی ترين مرکز تصميم گيری در امور اجرايی کشور بود، تعطيلات نوروز مراکز آموزشی را به ۵ روز کاهش داد.


اين تصميم در عمل امکان اجرا نيافت و دانش آموزان و دانشجويان عملا بعد از ۱۳ فروردين در محل تحصيل خود حاضر شدند.


در حدود ده سال پيش نيز نمايندگان دوره پنجم مجلس شورای اسلامی که بيشتر آن را جناح راست تشکيل می داد، در صدد لغو تعطيلی ۲۹ اسفند روز ملی شدن نفت بر آمدند اما در مدتی کوتاه تصميم خود را اشتباه دانسته و آن را لغو کردند.


در سال های اخير برخی از روحانيان از جمله آيت الله خزئلی که رياست بنيادی مذهبی را نيز بر عهده دارد، بارها نوروز و برخی از اعياد ملی را خرافه ناميده اند و خواستار حذف تعطيلات در چنين عيدهايی شدند.


در اسفند ۵۸ شورای عالی انقلاب که در آن زمان عالی ترين مرکز تصميم گيری در امور اجرايی کشور بود، تعطيلات نوروز مراکز آموزشی را به ۵ روز کاهش داد

آقای خزئلی بارها تاکيد کرده است که تعطيلات مذهبی کشور بايد افزايش يابد. او حتی پيشنهاد کرده است که با حذف نوروز، عيد فطر به عنوان عيد رسمی کشور ثبت شود.


اين پيشنهاد در سال ۸۵ از سوی محمود احمدی نژاد به اجرا در آمد و تعطيلات عيد فطر از يک روز به دو روز افزايش يافت.


با اين حال اقدام رييس جمهوری اسلامی، با انتقادات بسياری در ميان طيف های مختلفت مواجه شد و برخی از منتقدان از جمله روزنامه اعتماد ملی، عنوان کردند که تصميم غير منتظره آقای احمدی نژاد ۸۰ ميليارد تومان ضرر اقتصادی را متوجه کشور کرده است.


براساس تقويم‌های جمهوری اسلامی ۱۶ روز از تعطيلات رسمی به مناسبت‌های مذهبی، ۶ روز به مناسبت‌های ملی شامل روز ملی شدن نفت و تعطيلات نوروزی و ۴ روز به مناسبت‌های حکومتی اختصاص دارد.


XS
SM
MD
LG