لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

ادامه تحریم ها علیه کره شمالی


وزیر امور خارجه کره جنوبی و دبیرکل آینده سازمان ملل متحد گفت تا زمانی که مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته ای کره شمالی به نتیجه نرسیده، تحریم ها علیه این کشور ادامه خواهد یافت.


بان کی مون وزیر امور خارجه کره جنوبی روز چهار شنبه اول ماه نوامبر گفت گفت کره شمالی باید همه فعالیت های مربوط به آزمایش هسته ای خود را متوقف کند و اجازه دهد بازرسان از فعالیت های هسته ای این کشور بازدید به عمل آورند.

وزیر امور خارجه کره جنوبی این سخنان را در جریان دیدار از مسکو ابراز کرد.


یو میونگ وان، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز گفت: گفت وگو به خودی خود تغییری در وضعیت پیونگ یانگ ایجاد نمی کند.


آقای یو خاطرنشان کرد که تحریم های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی تنها پس از آزمایش هسته ای این کشور اعمال شد.


او افزود تحریم ها زمانی برداشته خواهند شد که مذاکرات با کره شمالی، به حذف توانایی هسته ای پیونگ یانگ بینجامد.


ژاپن، روسیه، چین، آمریکا و کره جنوبی به مدت سه سال، برای متقاعد کردن کره شمالی به دست برداشتن از برنامه هسته ای، تلاش کردنداما کره شمالی در اعتراض به تحریم های مالی آمریکا علیه پیونگ یانگ، از مذاکرات شش جانبه کنار کشید.


با این وجود روز سه شنبه سی و یکم ماه اکتبر کره شمالی اعلام کرد که به میز مذاکرات بازخواهد گشت. قرار است دور جدید مذاکرات شش جانبه در ماه نوامبر از سر گرفته شود.



به گفته کریستوفر هیل نماینده آمریکا در مذاکرات شش جانبه، مذاکره با کره شمالی بر توافق هایی متمرکز خواهد بود که در سال 2005 با این کشور حاصل شد.


بر اساس این توافق ها، کره شمالی به ازاء دریافت تضمین امنیتی و برخورداری از کمک های اقتصادی، از برنامه سلاح هسته ای خود چشم می پوشد.


XS
SM
MD
LG