لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

اعلام آمادگی جیمی کارتر برای سفر به کره شمالی


جیمی کارتر رییس جمهوری پیشین آمریکا
جیمی کارتر رییس جمهوری پیشین آمریکا

جيمی کارتر رييس جمهوری پیشین آمريکا ابراز آمادگی کرد که برای يافتن يک راه حل ديپلماتيک برای بحران کره شمالی، به اين کشور سفر کند.


آقای کارتر روز چهارشنبه ششم دسامبر، در مصاحبه با صدای آمريکا گفت اگر آمريکا به طور رسمی اعلام کند که تا زمانی که کره شمالی به همسايگانش حمله ای نکرده، مورد حمله آمريکا قرار نمی گيرد، آنگاه کره شمالی هم«توليد سلاح هسته ای را متوقف خواهدکرد و به بازرسان اجازه بازگشت به تاسيسات هسته ای اش خواهد داد».


جيمی کارتر که از تحصيلات در رشته فيزيک هسته ای و فن آوری راکتور هسته ای برخوردار است، تنها رييس جمهوری آمريکا است که از کره شمالی ديدار کرده است.


آقای کارتر در ژوئن سال ۱۹۹۴، با کيم ايل سونگ رهبر وقت کره شمالی در پيونگ يانگ ديدار کرد.
آمريکا و کره شمالی در همان سال به توافقی رسيدند که بر اساس آن، کره شمالی به بازرسان اجازه می داد از تاسيسات هسته ای کشور بازديد کنند.


بر پايه توافق سال ۱۹۹۴، کره شمالی اجازه داد بازرسان آژانس از تاسيسات هسته ای اين کشور بازديد کنند

در همين زمينه، کره شمالی موافقت کرد فعاليت های هسته ای با موادی که می تواند در توليد سلاح هسته ای نيز به کار رود را متوقف کند.


سفر آن بار جيمی کارتر به کره شمالی، بسيار موفقيت آميز ارزيابی شد.


در سال ۲۰۰۲، جرج دبليو بوش کره شمالی را همراه با ايران و عراق محور شرارت خواند.


واکنش کره شمالی در اين زمينه، اخراج بازرسان آژانس و از سر گرفتن فعاليت هسته ای با پلوتونيوم بود.


رييس جمهوری پيشين آمريکا، بارها برای وساطت برای حل مناقشه با کره شمالی، ابراز نگرانی کرده است، اما کاخ سفيد تا کنون به آقای کارتر، اجازه سفر به کره شمالی را نداده است.


آمريکا مذاکرات دو جانبه با کره شمالی را رد می کند و تنها حاضر به ادامه مذاکرات شش جانبه ميان کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، چين، روسيه و آمريکا است.



XS
SM
MD
LG