لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

«آمريکا خواهان روابط عادی با کره شمالی است»


نماینده آمریکا ابراز امیدواری کرده که مذاکرات شش جانبه در ماه جاری ميلادی، از سر گرفته شود.
نماینده آمریکا ابراز امیدواری کرده که مذاکرات شش جانبه در ماه جاری ميلادی، از سر گرفته شود.

نماينده آمريکا در مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته ای کره شمالی، روز چهارشنبه ۱۷ ژانويه در برلين گفت کشورش خواهان داشتن روابط عادی با پيونگ يانگ است.


کريستوفر هيل ابراز اميدواری کرد که مذاکرات شش جانبه در ماه جاری ميلادی، از سر گرفته شود.


آقای هيل دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور آسيای شرقی و پاسيفيک، گفت تصميم نهايی با چين است که بايد مشخص کند آيا از دور تازه مذاکرات شش جانبه با کره شمالی حمايت می کند يا نه.


ملاقات دو طرفه ميان کريستوفر هيل و کيم کی گوان نماينده کره شمالی که روز سه شنبه ۱۶ ژانويه در برلين صورت گرفت و روز چهار شنبه نيز ادامه يافت، اولين ملاقاتی است که ميان نمايندگان آمريکا و کره شمالی، خارج از گفت و گوهای پکن صورت می گيرد.


ملاقات ۱۶ ژانويه اولين ملاقات دو جانبه ای است که ميان نمايندگان آمريکا و کره شمالی، خارج از گفت و گوهای پکن صورت می گيرد

کره شمالی همواره بر گفت و گو های دو جانبه با آمریکا اصرار داشت اما واشینگتن از پذيرفتن آن سرباز می زد. اکنون تمايل واشينگتن به مذاکرات دو طرفه با پيونگ يانگ، اميدها را به دست يافتن به يک نتيجه چشم گير در گفت و گوها بر سر برنامه کره شمالی بيشتر کرده است.


مذاکرات شش جانبه برای متقاعد کردن پيونگ يانگ برای چشم پوشی از برنامه هسته ای، تاکنون ثمری نداشته است.


آقای هيل مذاکرات شش جانبه ماه دسامبر گذشته در پکن را که ميان کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، روسيه، آمريکا و چين ادامه يافت، «مايوس کننده» توصيف کرد.


او اما مذاکرات دو جانبه خود با نمايندگان کره شمالی در برلين را «مفيد» خواند و گفت اين گفت و گوها تا روز پنج شنبه نيز ادامه خواهد يافت.


کره شمالی بر سر دو راهی «سلاح هسته ای » و «پيوستن به جامعه جهانی» قرار دارد
کریستوفر هیل

آقای هيل گفت کره شمالی بر سر دو راهی «سلاح هسته ای » و «پيوستن به جامعه جهانی» قرار دارد.


به گفته کريستوفر هيل، در اين مورد که يک سلاح هسته ای کره شمالی غير قابل قبول است، «اجماع جهانی» وجود دارد.


او گفت ايالات متحده آمريکا قصد حمله يا اشغال کره شمالی را ندارد و افزود: «ما به دنبال ايجاد يک رابطه عادی با کره شمالی هستيم».


کريستوفر هيل تاکيد کرد که مسدود کردن حساب و دارايی ۲۴ ميليون دلاری کره شمالی در بانکی در شهر ماکائو چين، نمی تواند مانعی در راه مذاکرات بر سر برنامه هسته ای اين کشور باشد.


کره شمالی می گويد تنها به شرطی حاضر به بازگشت به مذاکرات است که اين دارايی آزاد شود.


آلکساندر لوسيوکف نماينده جديد روسيه در مذاکرات شش جانبه نيز خواستار پايان دادن به پايان تحريم های مالی عليه کره شمالی شده است.


XS
SM
MD
LG