لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

جنجال بر سر سخنان اولمرت «سلاح اتمی اسراییل»


اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل
اهود اولمرت نخست وزیر اسراییل

اظهار نظر نخست وزير اسراييل در آلمان و اشاره او به تسليحات هسته ای اسراييل، موجی از انتقادهای شديد عليه وی را به دنبال داشته است.


يک هفته پس از سخنان رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا درنشست کميسيون نيروهای مسلح مجلس سنای اين کشور که اسرائيل را «برخوردار از توانمندی هسته ای نظامی» معرفی کرد و گفت: «يکی از دلايل تلاش ايران برای رسيدن به قدرت اتمی اين است که از چهار سو از جانب قدرت های هسته ای احاطه شده»، اکنون سخنان نخست وزير اسراييل نيز جنجال آفريده است.


به گفته بسياری از سياستمداران اسراييلی، اظهارات آقای اولمرت، پنجاه سال سياست ابهام عمدی اسرائيل را در اين باره خدشه دار کرده است.


آقای اولمرت در آغاز سفرش به آلمان در مصاحبه ای گفت «اسرائيل هيچ گاه کشور ديگری را تهديد به نابودی نکرده است.»


او افزود «در حالی که جمهوری اسلامی ايران آشکارا و بی پرده، از ضرورت پاک کردن نام اسرائيل از نقشه جغرافيا سخن گفته است».


همزمان با ورود آقای اولمرت به برلين انتشار مصاحبه وی از شبکه تلويزيونی ان -۲۴ آلمان، سياستمداران احزاب چپ و راست و ميانه دراسرائيل را به انتقادهای تندی عليه وی واداشت.


تعدادی از این سیاستمداران از سخنان آقای اولمرت، «حيرت زده» شده اند.


سياستمداران بسياری بويژه از احزاب راست، خواستار کناره گيری هرچه سريعتر آقای اولمرت شدند و گفتند: «اگر او مرتکب خطای سهوی شده، نشان می دهد که از تمرکز لازم برای رهبری اسرائيل برخوردار نيست، و اگر عمدا توانمندی هسته ای نظامی اسرائيل را مطرح کرده، مشکلات فراوانی برای اسرائيل ايجاد می کند".


با اين حال دفتر نخست وزيری اسرائيل اعلام کرد، وی از قدرت اتمی نظامی اسرائيل سخن نگفته، بلکه بخش دوم سخنان او يعنی تاکيد بر اينکه «اسرائيل هيچ گاه کشور ديگری را تهديد به نابودی نکرده»، مورد نظر او بوده است.


سازمان حماس که رهبر آن اسماعيل هنيه روز جمعه گذشته در سفر به تهران اعلام کرد «جمهوری اسلامی ايران عمق استراتژيک برای فلسطينی ها محسوب می شود»، در بيانيه ای، سخنان آقای اولمرت در مورد توانمندی هسته ای اسرائيل را «اظهاراتی عمدی» بای «ايجاد بيم و هراس درميان دولتمردان ايران» توصيف کرد.


آقای اولمرت در ماههای اخير بارها اشاره کرده که رهبران ايران بايد از پيامدهای برنامه هسته ای خود نگران باشد



XS
SM
MD
LG