لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

محدودیت سرمايه گذاری شرکت هايی که با ايران مبادله بازرگانی دارند


بر اساس طرح جوئل اندرسون نماينده کنگره آمريکا، جلوی سرمایه گذاری در شرکت هایی که با ایران مبادله بازرگانی دارند، گرفته می شود
بر اساس طرح جوئل اندرسون نماينده کنگره آمريکا، جلوی سرمایه گذاری در شرکت هایی که با ایران مبادله بازرگانی دارند، گرفته می شود

مجمع شورای قانونگذاران ايالت کاليفرنيا چندی پيش در شهر ساکرامنتو مرکز اين ايالت، لايحه ی تازه ای برای جلوگيری از سرمايه گزاری حقوق بازنشستگان کاليفرنيا در شرکت هايی که با ايران مبادله بازرگانی دارند، تصويب کرد. اين طرح توسط جوئل اندرسون نماينده کنگره آمريکا از حزب جمهوريخواه در اين ايالت ارايه شده بود.


آقای جوئل اندرسون علاوه بر نمايندگی کنگره آمريکا از حزب جمهوريخواه، در صدر يک هيئت رسيدگی به سرمايه گزاری حقوق بازنشستگان در ايالت کاليفرنيا نيز اشتغال دارد .


به گفته آقای آندرسون، او چندی پيش در جريان ارزيابی احتمال زيان و ضررهای اين سرمايه گزاری ها متوجه شد که بيش از ۲۴ ميليارد دلار از حقوق بازنشستگان کاليفرنيا در ۳۰۰ کمپانی غيرآمريکايی که به مبادله بازرگانی با ايران اشتغال دارند سرمايه گزاری شده است.


جوئل اندرسون به راديو فردا گفت: «با در نظرگرفتن سخنان رئيس جمهوری ايران در رابطه با اسرائيل، با احتساب جاه طلبی های هسته ای اين کشور، گروگان گيری های اخير ۱۵ ملوان انگليسی و دادن عنوان «شيطان بزرگ» به آمريکا من فکر ميکنم که اين سرمايه ها بايستی ملی شود به همين جهت نيز من در ماه ژانويه گذشته طرح اين لايحه را تهيه کردم تا هرچه زودتراين سرمايه ها از اين شرکت ها بيرون کشيده شوند. »


آقای اندرسون و ديگر همکاران او در کميته بررسی حقوق بازنشستگان کاليفرنيا که هدف اصلی آنها دفاع از سرمايه های کارمندان و کارگران در اين ايالت است، ضمن کار در مورد اين طرح به اين نتيجه رسيدند که شايد بتوانند اين سرمايه گزاری را در راه ايجاد وضعيتی برای بهبود شرايط حقوق بشردر ايران به کار بگيرند تا مردم ايران بتوانند به طور مستقيم از آن بهره مند شوند .


همچنين بيرون کشيدن اين سرمايه ها، به گفته آقای اندرسون، می تواند از طريقی صلح آميز دولت جمهوری اسلامی ايران را در مورد مسائل مربوط به انرژی هسته ای و بررسی نقش اين دولت در ناآرامی های کشورهای همسايه برسر ميز مذاکره بکشاند.


با بيرون کشيدن سرمايه ها، به گفته آقای اندرسون، می تواند از طريقی صلح آميز دولت جمهوری اسلامی ايران را در مورد مسائل مربوط به انرژی هسته ای و بررسی نقش اين دولت در ناآرامی های کشورهای همسايه برسر ميز مذاکره بکشاند

به گفته او اغلب افرادی که در اين شرکت های سرمايه گزاری کرده اند از چگونگی اين سرمايه گزاری ها اطلاع ندارند. اغلب اين سرمايه ها از حقوق بازنشستگی ماموران پليس و آتش نشانی در ايالت کاليفرنيا برگرفته شده است. او می گويد: «ما می دانيم که بسياری از همکاران اين افراد جان خود را در وقايع يازدهم سپتامبر از دست داده اند و اين نوع سرمايه گزاری توهين مستقيمی است به آنهايی که حکومت ايران را نيز به گونه ای جزئی از حاميان جنبش های تروريستی جهان می دانند.»

هرچند آقای جوئل اندرسون از حمايت اکثريت اعضای هر دو حزب جمهوريخواه و دمکرات در پيشبرد اين لايحه در کنگره آمريکا برخوردار است، اما به گفته وی، همه قانونگذاران و سياستمداران از اين طرح پشتيبانی نخواهند کرد.


او می گويد: «در حال حاضر گروه های زيادی از ميان خود ايرانيان، گروه های دفاع از حقوق بشر و نيز گروه های يهودی از طرفداران اين طرح هستند. در اين ميان البته طرفداران حمله نظامی به ايران با ما مخالفت خواهند کرد. من فکر ميکنم اين يک طرح فراحزبی است که به همه اين فرصت را می دهد که قدم جلو بگذارند و از راه های مسالمت آميزی که در مقابل آنها گذاشته شده به يک راه حل صلح آميز برسند.»


اين لايحه که با اکثريت آرای موافق در ساکرامنتو به تصويب رسيد، به زودی به کنگره آمريکا ارايه خواهد شد. روزبه فراهانی پور فعال سياسی و از پايه گزاران حزب مرز پرگهر در لس يکی از شرکت کنندگان ايرانی که بعنوان شاهد در مجمع شورای قانونگذاران کاليفرنيا شرکت داشت، به راديو فردا می گويد: «ما توانسته ايم نقطه مشترکی بين اهداف جنبش آزاديخواهی مردم ايران و بخشی از نمايندگان کاليفرنيا پيدا کنيم تا اين لايحه از طريق آقای اندرسون به تصويب کنگره برسد. من در صحبت کوتاهی کوشيدم نشان دهم که مردم ايران در راه براندازی نظام حاکم بر ايران بدنبال راه های مسالمت آميزی هستند که طرح لوايح اينچنينی می تواند در به ثمر رسيدن آن تاثير گزار باشد.»


XS
SM
MD
LG