لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۱

وزیر دفاع آمریکا استعفا کرد


دانالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا
دانالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا

جرج بوش، ريیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه هشتم ماه نوامبراز کناره گیری آقای رامسفلد و جایگزینی او توسط رابرت گیتس ريیس پیشین سازمان مرکزی اطلاعات فدرال آمریکا سی.آی.اِی، خبرداد.


وزیر دفاع آمریکا بویژه در هفته های اخیر و با بالا گرفتن تب تبلیغات انتخابات میان دوره ای کنگره و سنای آمریکا، هدف حمله های مخالفان جنگ عراق قرار گرفته بود.



در روزهای پیش از انتخابات حتی دوستان آقای رامسفلد از او انتقاد می کردند .

تنها چند روز پیش از انتخابات هفتم نوامبر، نو محافظه کارانی از جمله ریچارد پرل که خود از طراحان جنگ عراق به شمار می روند نیز بطور علنی به صف منتقدان آقای رامسفلد پیوستند.


ریچارد پرل معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا گفت اگر می دانست طرح حمله به عراق اینگونه اجرا می شود، هرگز از آن حمایت نمی کرد.


دمکرات های آمریکا بارها خواستار استعفای رامسفلد شده بودند. اما رئیس جمهوری آمریکا با تعویض وی مخالفت کرده بود.



دمکرات ها بارها خواستار کناره گیری رامسفلد شده بودند.

اکنون کناره گیری رامسفلد تنها یک روز پس از شکست سنگین جمهوری خواهان در انتخابات، از نظر بسیاری از کارشناسان، به عنوان پیروزی دیگر دمکرات ها محسوب شده است.


رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه هشتم ماه نوامبر دانالد رامسفلد را یک "میهن پرست" و "دوست و مشاور" خواند و گفت در پی "یک رشته مکالمات دقیق" که با رامسفلد داشته، هر دو به این نتیجه رسیده اند که زمان تغییر رهبری وزارت دفاع فرا رسیده است.


در این انتخابات، دمکرات ها با کسب 30 کرسی جدید، رهبری کنگره آمریکا را بدست گرفتند. دمکرات ها اکنون فرمانداری بیشتر ایالت های آمریکا را نیز در دست دارند.


دمکرات ها با کسب تعدادی کرسی جدید، به سطح برابری با جمهوری خواهان رسیده اند. انتخابات سنای در ایالت ویرجینیا اکنون می تواند سرنوشت رهبری سنا را نیز تعیین کند.


XS
SM
MD
LG