لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

ديدار دبيرکل ناتو از آنکارا پایتخت ترکیه


ياپ دهوپ شيفر پيش از سفر به‌ ترکيه‌ گفته‌ است که ناتو ترکيه‌ را در مبارزه‌ با ترور ياری می رساند.
ياپ دهوپ شيفر پيش از سفر به‌ ترکيه‌ گفته‌ است که ناتو ترکيه‌ را در مبارزه‌ با ترور ياری می رساند.

روز دوشنبه‌ ۱۱ ژوئن، ياپ دهوپ شيفر دبير کل سازمان پيمان دفاعی آتلانتيک شمالی (ناتو) وارد آنکارا شد تا با مقامات ارشد ترکيه‌ درباره‌ مسايل مهم منطقه‌ گفت و گو کند.


قرار است ياپ دهوپ شيفر تا عصر سه‌شنبه‌ با رجب طيب اردوغان نخست وزير، عبدالله‌ گل وزير خارجه‌، وجدی گونول وزير دفاع و ژنرال ياشار بيوک آنت رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح ترکيه‌ ديدار و گفت و گو کند.


موضوع همکاری های ترکيه‌ با ناتو در سطح اروپا و احتمال خروج نيروی نظامی ترکيه‌ از پروژه‌ امنيتی و دفاعی اروپا، اوضاع عراق و مساله‌ مبارزه‌ ارتش ترکيه‌ با پ ک ک ، اوضاع نيروهای ناتو در افغانستان، کوسوفو و مساله‌ قبرس، محور گفت و گوهای دبير کل ناتو با مقامات ارشد ترکيه‌ خواهد بود.


پيشتر مقامات نظامی ترکيه‌ نسبت به‌ آنچه‌ کم توجهی ناتو در قبال تروريسم پ ک ک ناميده‌اند، ابراز ناخرسندی کرده‌ بودند

به‌ نوشته‌ مطبوعات ترکيه‌ از جمله‌ روزنامه‌ مليت، مساله‌ سپر دفاع موشکی آمريکا در اروپا نيز يکی از موضوع های گفت و گوی محرمانه‌ ياپ دهوپ شيفر با رهبران ترکيه‌ خواهد بود.


پس از آنکه‌ در ماه‌ مه‌ی گذشته‌ ژنرال يلماز اوغوز فرمانده‌ نيروهای ترکيه‌ در ناتو اعلام کرد که کشورش قصد دارد از پروژه‌ امنيتی و دفاعی ناتو دراروپا خارج شود، مقامات ناتو کوشيده‌اند آنکارا را از اين تصميم منصرف سازند.


آقای شيفر در اين سفر دوروزه‌ پيش از اجلاس روز پنجشنبه‌ و جمعه‌ آينده‌ ۱۴ و ۱۵ ژوئن وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل، تلاش می کند ترکيه‌ را قانع کند تا از اين تصميم صرفنظر کنند.


ژنرال يلماز اوغوز فرمانده‌ نيروهای ترک در ناتو گفته‌ بود که با آنکه‌ ترکيه‌ از سال ۲۰۰۰ در چهارچوب سياست امنيتی و دفاعی اروپا در پروژه‌ امنيتی ناتو در اروپا مشارکت دارد، اما هنوز مسووليتی به‌ نيروهای ترک شرکت کننده‌ در اين طرح سپرده‌ نشده‌ و ادامه‌ حضور نيروهای مسلح ترکيه‌ در اين پروژه لزومی ندارد.


ياپ دهوپ شيفر پيش از سفر به‌ ترکيه‌ گفته‌ است که ناتو ترکيه‌ را در مبارزه‌ با ترور ياری می رساند.


پيشتر مقامات نظامی ترکيه‌ نسبت به‌ آنچه‌ کم توجهی ناتو در قبال تروريسم پ ک ک ناميده‌اند، ابراز ناخرسندی کرده‌ بودند.


در رابطه‌ با قبرس يونانی نشين و اوضاع نيروهای ناتو در کوسوفو نيز، مقامات ترک با سران ناتو دارای اختلاف نظر هستند.


ترکيه‌ از سال ۱۹۵۲ به‌ عضويت سازمان پيمان دفاعی آتلانتيک شمالی (ناتو) در آمده‌ است. به‌ گزارش رسانه‌ های ترکيه‌، ديدار ياپ دهوپ شيفردبير کل ناتو از آنکارا تنها ۲ روز پيش از اجلاس وزيران دفاع ناتو در بروکسل، بسيار مهم است و علاوه‌ بر رفع اختلاف نظرهای ترکيه‌ با سران ناتو می تواند، در تصميم گيری های وزيران دفاع ناتو در بروکسل موثر باشد.


XS
SM
MD
LG