لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

تايوان خواستار ادامه تحريم تسليحاتی چين شد


تایوان از اتحادیه اروپا خواسته ایت به تحریم تسلیحاتی خود علیه چین ادامه دهد
تایوان از اتحادیه اروپا خواسته ایت به تحریم تسلیحاتی خود علیه چین ادامه دهد

چن شويه بی ين رييس جمهوری تايوان روز چهارشنبه چهاردهم ماه مارس از کشورهای عضو اتحاديه اروپا خواست به تحريم های تسليحاتی خود عليه چين ادامه دهند.


رييس جمهور تايوان، رشد فزاينده نظامی دولت چين را نگران کننده خواند و آن را خطری برای صلح و امنيت منطقه دانست.


او با اشاره به افزايش بودجه نظامی چين در سال جاری که با هفده و هشت دهم درصد رشد به چهل و پنج ميليارد دلار آمريکا رسيده است گفت: « اين مبلغ بيش از آنی است که اين کشور برای حفظ استحکامات خود بدان نياز دارد».


چين که همواره تايوان را بخش جدايی ناپذير خاک خود می داند، دو سال قبل با تصويب قانونی به ارتش خود اجازه داد در صورت لزوم با يورش به تايوان، اين جزيره را به خاک چين باز گرداند.


آقای چن در اظهارات خود به اين قانون اشاره کرد و گفت: «حکومت چين با قانونمند کردن خشونت و توسل به زور عليه تايوان نشان داده است که با افزايش توان نظامی خود بزرگترين خطری است که جوامع دمکراتيک را در اين منطقه از آسيا تهديد می کند.»


چين که همواره تايوان را بخش جدايی ناپذير خاک خود می داند، دو سال قبل با تصويب قانونی به ارتش خود اجازه داد در صورت لزوم با يورش به تايوان، اين جزيره را به خاک چين باز گرداند

او در ادامه به پرونده حقوق بشری دولت چين پرداخت و اظهار داشت تا زمانی که پکن آزادی شهروندان خود را محدود می کند و حرکت های استقلال طلبانه تايوان را با نيروی نظامی خود مورد تهديد قرار می دهد، اتحاديه اروپا نبايد به تحريم های تسليحاتی عليه اين کشور پايان دهد.


رييس جمهوری تايوان گفت خطر حمله نظامی چين هر روز تايوان را تهديد می کند و اعلام کرد برای حفظ صلح و امنيت در منطقه لازم است آمريکا، چين و تايوان در نشستی مشترک به اين پرونده رسيدگی کنند.


از سال ۱۹۸۹ ميلادی که دولت چين در يک واکنش خونين، قيام دمکراسی خواهی دانشجويان خود را با شدت هر چه تمامتر سرکوب کرد، اتحاديه اروپا خريد و فروش تسليحات نظامی اين کشور را تحريم کرده است.


از آن زمان، پکن همواره در تلاش است با تکيه بر روابط جاری خود با کشورهای اروپايی، اتحاديه اروپا را ترغيب کند به اين تحريم ها پايان دهد.


تنش ميان چين و تايوان، از سال ۲۰۰۰ ميلادی که چن شويه بی ين، رياست جمهوری تايوان را بر عهده گرفت همواره روابط پکن و تايپه را تحت تاثير خود قرار داده است.


XS
SM
MD
LG