لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار می شود


مخابرات ایران تا پایان سال جاری خورشیدی، به بخش خصوصی واگذار می شود
مخابرات ایران تا پایان سال جاری خورشیدی، به بخش خصوصی واگذار می شود

خبرگزاری رويترز به نقل از تلويزيون دولتی ايران گزارش داد که تا پايان سال جاری خورشيدی، شرکت مخابرات ايران به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.


اين گزارش از وفا غفاريان رييس هيئت مديره شرکت مخابرات ايران نقل کرده است که نحوه واگذاری اين سهام در چارچوب سهام عدالت خواهد بود.


پيشتر گفته شده بود که قرار است در حدود ۸۰ درصد سهام به بخش خصوصی واگذار شود و ۲۰ درصد دولتی باقی بماند.


نحوه واگذاری سهام بدين ترتيب است که ۵۰ درصد در چهارچوب سهام عدالت واگذار می شود و بقيه به سهامداران عام واگذار می شود.


قرار است در وحله اول مديريت شرکت دولتی باشد، اما به مرور و همراه با افزايش سهام افراد، امکان حضور سهامداران غير دولتی در مديريت فراهم می شود.


به گفته کارشناسان، سهام عدالت ممکن است در سهامداران تغيير ايجاد کند، امااحتمالا نمی تواند بازسازی لازم را فراهم کرده باشد.


در پی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، اصل چهل و چهار قانون اساسی، بخش خصوصی نو پای ايران را به حاشيه راند

در پی انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، اصل چهل و چهار قانون اساسی، بخش خصوصی نو پای ايران را به حاشيه راند.


تقريبا تمام بخش های کليدی اقتصاد کشور، از بانکداری و حمل و نقل هوايی گرفته تا مخابرات و بيمه، در انحصار دولت قرار گرفت. بدين ترتيب به گفته کارشناسان، اقتصاد ايران عملا به کمونيستی ترين اقتصاد در ميان کشور های غير کمونيست جهان تبديل شد.


از دو سال پيش که آيت الله خامنه ای سياست های کلی اصل ۴۴ را، در قالبی تازه، ارائه داد و با تفسيری جديد، راه را بر واگذاری هشتاد در صد از سهام بنگاه های دولتی مشمول صدر اصل ۴۴ فراهم کرد.


کارشناسان می گويند روند واگذاری شرکت های دولتی بسيار کند انجام شده و عملا تغييری به وجود نيآورده و به رفع موانع خصوصی سازی، کمکی نکرده است.


در پايان سال ۱۳۸۵ خورشيدی، آقای خامنه ای از مسئولان خواست که در راستای خصوصی سازی، اقدام های لازم و سريع را به عمل بياورند.


XS
SM
MD
LG