لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

شکست مذاکرات اتحادیه اروپا با ترکیه بر سر قبرس


فنلاند، که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، اعلام کرد که مذاکرات اتحاديه اروپا با ترکيه بر سر موضع اين کشور در قبال قبرس شکست خورده است.


به اين ترتيب، تقاضای ترکيه برای پيوستن به اتحاديه اروپا، ممکن است با شکست رو به رو شود.


ارکی توميوجا، وزير امورخارجه فنلاند، روز دوشنبه بيست و هفتم نوامبر، پس از ديدارهای جداگانه با وزيران امور خارجه ترکيه و قبرس در شهر تامپر فنلاند، از بی نتيچه ماندن مذاکرات خبر داد.


ترکيه تا کنون حاضر نشده در راستای اجرای پيمان گمرکی اتحاديه اروپا، به تقاضای اين اتحاديه برای باز کردن بندرهای خود به روی کشتی‌های بخش يونانی قبرس تن در دهد.


بخش يونانی نشين قبرس عضو اتحاديه اروپا است و اتحاديه اروپا تا ششم دسامبر به ترکيه فرصت داده که به کشتی های قبرسی اجازه استفاده از بندرهای خود را بدهد.


به گفته وزير امور خارجه فنلاند، فعلا قرار جديدی گذاشته نشده و اتحاديه اروپا احتمالا پس از ديدار مقام های اين اتحاديه که در يازدهم دسامبر انجام خواهد شد، تصميم نهايی خود را خواهد گرفت.


بخش ترک نشين قبرس بر خلاف بخش يونانی نشين آن، در انزوا بسر می برد. ترکيه گفته است تنها زمانی کشتی های بخش يونانی نشين قبرس را به بندرهای خود راه می دهد، که اتحاديه اروپا، بخش ترک نشين قبرس را از انزوا بيرون بياورد و تحريم ها عليه شمال قبرس را کاهش دهد.


دولت بخش ترک نشين قبرس، تنها از سوی ترکيه به رسميت شناخته شده است.


در سال ۱۹۷۴، ارتش ترکيه، بخشی از خاک قبرس را اشغال کرد و آن را جمهوری ترک شمالی قبرس خواند؛ اين کار در واکنش به کودتای نظاميان يونانی در نيکوزيا صورت گرفت.


XS
SM
MD
LG