لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

فرصتی دیگر به ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا؟


اولی رهن کمیسر توسعه اتحادیه اروپا: باید مساله قبرس را در سازمان ملل متحد حل کرد
اولی رهن کمیسر توسعه اتحادیه اروپا: باید مساله قبرس را در سازمان ملل متحد حل کرد

فرانسه و آلمان در نظر دارند به طور مشترک از اتحادیه اروپا بخواهند مهلت جدیدی به ترکیه بدهد تا بندرهای خود را به روی قبرس باز کند.


فراخوان مشترک آلمان و فرانسه مرکز گفت و گوهای روز سه شنبه پنجم دسامبر میان ژاک شیراک رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در شهر متلاخ آلمان، خواهد بود. کمیسیون اروپایی توصیه کرده است که مذاکرات مربوط به پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به حال تعلیق در آید.


علت این امر خودداری ترکیه از گشودن بندرهای خود به روی کشتی های یونانی است.


اولی رهن، کمیسر توسعه اتحادیه اروپا که با تعیین تاریخ مشخص مخالف است گفت از خانم مرکل و آقای شیراک خواهد خواست که به دنبال یک راه حل متعادل برای این مشکل باشند. که از یک سو پیامدهای عدم همکاری با اتحادیه اروپا را نشان دهد و از سوی دیگر روند دست یابی به توافق با ترکیه را به کلی مختل نکند.


آقای رهن با رد تعیین یک فرصت دیگر به ترکیه گفت این کار حاصلی نخواهد داشت و افزود مساله قبرس باید در سازمان ملل متحد حل شود.


پیوستن به اتحادیه اروپا- خروج بخش ترک نشین قبرس از انزوا


ترکيه تا کنون حاضر نشده در راستای اجرای پيمان گمرکی اتحاديه اروپا، به تقاضای اين اتحاديه برای باز کردن بندرهای خود به روی کشتی‌های بخش يونانی قبرس تن در دهد.


بخش يونانی نشين قبرس عضو اتحاديه اروپا است و اتحاديه اروپا تا ششم دسامبر به ترکيه فرصت داده که به کشتی های قبرسی اجازه استفاده از بندرهای خود را بدهد.


قرار است اتحاديه اروپا پس از ديدار مقام های اين اتحاديه که در يازدهم دسامبر انجام خواهد شد، تصميم نهايی خود را بگبرد.


بخش ترک نشين قبرس بر خلاف بخش يونانی نشين آن، در انزوا بسر می برد. ترکيه گفته است تنها زمانی کشتی های بخش يونانی نشين قبرس را به بندرهای خود راه می دهد، که اتحاديه اروپا، بخش ترک نشين قبرس را از انزوا بيرون بياورد و تحريم ها عليه شمال قبرس را کاهش دهد.


دولت بخش ترک نشين قبرس، تنها از سوی ترکيه به رسميت شناخته شده است.


در سال ۱۹۷۴، ارتش ترکيه، بخشی از خاک قبرس را اشغال کرد و آن را جمهوری ترک شمالی قبرس خواند؛ اين کار در واکنش به کودتای نظاميان يونانی در نيکوزيا صورت گرفت.



XS
SM
MD
LG