لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

جشنواره سينمای ونيز، بدون حضور ايران


فستیوال فیلم ونیز از ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر جریان خواهد داشت
فستیوال فیلم ونیز از ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر جریان خواهد داشت

شصت و چهارمين جشنواره سينمايی ونيز که ۷۵ سال پيش برای اولين بار برگزار شد، چهارشنبه ۲۹ اوت، با اکران فيلم «کفاره»، به کارگردانی جو رايت، بر مبنای رمانی از يان مک اوان، آغاز به کار می کند. اين جشنواره با گزينش بهترين ها و اهدای شيرهای طلايی و نقره ايی روز ۸ سپتامبر به کار خود پايان خواهد داد.


جنگ عراق يکی از موضوع های جشنواره سينمايی امسال در ونيز است. فيلم «در دره خدا» به کارگردانی پل هگيس و با هنرنمايی چارليز ترون، تام لی جونز و سوزان ساراندون، داستان کشته شدن سرباز جوانی است که از عراق به آمريکا بازگشته است.


در فيلم ديگری در رابطه با جنگ عراق که توسط بريان د پالما کارگردانی شده است و «پنهان کاری» نام دارد، نحوه پوشش خبری نظاميان آمريکايی در عراق به باد نقد گرفته شده است.


در فيلم ديگری در رابطه با جنگ عراق که توسط بريان د پالما کارگردانی شده است و «پنهان کاری» نام دارد، نحوه پوشش خبری نظاميان آمريکايی در عراق به باد نقد گرفته شده است

فیلم های بخش رقابتی فستیوال ونیز


از ديگر فيلم هايی که در بخش رقابتی اکران خواهند شد و از هم اکنون از آنها به عنوان آثار قابل ستايش نام برده می شود، می توان به فيلم «آشوب» کارگردان شناخته شده مصری يوسف شاهين اشاره کرد. اين فيلم درباره خشونت های بی مورد پليس در اين کشور عربی است.


«مايکل کليتون» با شرکت جورج کلونی که نقدی بر عملکرد شرکت های فرامليتی آمريکايی است، يکی ديگر از فيلم هايی است که از هم اکنون توجه منتقدين سينمايی را به خود جلب کرده است.


از جمله ديگر کارگردانانی که آخرين آثار خود را به جشنواره ونيز عرضه خواند کرد، می توان به کن لوچ اسکاتلندی، ريدلی اسکات آمريکايی، کلود شابرول فرانسوی، جوليان سنايان نيويورکی، پيتر گرين وی بريتانيايی، آنگ لی چينی، آبوس گيتای اسراييلی و تاکشی تيناتو ژاپنی اشاره کرد.


امسال نيز مانند سال های گذشته، بسياری از ستارگان سينمای ايتاليا و جهان نيز از مقابل صف های طولانی هواداران خود از فرش قرمز کاخ سينما رد خواهند شد.


از جمله اين ستارگان، براد پيت، جورج کلونی، چارليز ترون، سوزان ساراندون، استفانيا ساندرلی، تام لی جونز و وانسا رد گريو هستند.


حضور گذشته ایران در ونیز


جمهوری اسلامی ايران و کارگردانان ايرانی تبار مشغول به کار د رخارج از کشور، غايبان بزرگ اين جشنواره هستند.


در سال ۲۰۰۰ ميلادی جعفر پناهی با «دايره» تنها شير طلايی سينمای ايران را با خود به تهران برد

آخرين کارگردانی که توانست در ونيز يکی از جوايز اصلی را به دست آورد، بابک پيامی است که شير نقره ای بهترين کارگردانی را در سال ۲۰۰۱ ميلادی با فيلم «رای مخفی» از آن خود ساخت.


در سال ۲۰۰۰ ميلادی جعفر پناهی با «دايره» تنها شير طلايی سينمای ايران را با خود به تهران برد. البته بسياری ديگر از کارگردانان شناخته شده و جوان ايرانی چون عباس کيارستمی، محسن مخملباف، ابوالفضل جليلی و مانيا اکبری توانستند در سال های گذشته برخی از جوايز کناری به دست آوردند.


شير طلايی ِ عمری در خدمت سينما، امسال به تيم برتون کارگردان آمريکايی و سازنده آثاری چون «ادوارد دست قيچی» و «کابوس قبل از کريسمس» تعلق خواهد گرفت.


کارگردان شناخته شده ايتاليايی برناردو برتولوچی که آثاری چون «۱۹۰۰»، «آخرين امپراطور» و «آخرين تانگو در پاريس» را به دوستداران سينما هديه کرده است، شير طلايی ويژه ۷۵ امين سالگرد جشنواره را دريافت خواهد کرد.


امسال در بخش ويژه ای، فيلم های موسوم به «اسپاگتی وسترن» که توسط کارگردانان شناخته شده ای چون سرجيولئونه در دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادی تهيه شده اند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.


در حاشيه اين بخش ويژه از انيو موريکونه آهنگساز معروف ايتاليايی که امسال اسکار عمری در خدمت سينما به او تعلق گرفت نيز تقدير به عمل خواهد آمد.


XS
SM
MD
LG