لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

کری: برخی از جزئیات طرح تازه آتش بس در سوریه باید مشخص شود


سرگئی لاوروف و جان کری
سرگئی لاوروف و جان کری

جان کری، وزیرامور خارجه امریکا، روز جمعه پس از گفت وگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفته است، در مذاکرات برای برقراری مجدد آتش بس در سوریه، مسیر پیش رو برای دستیابی به صلح مشخص شده، اما هنوز بر سر برخی از جزییات اختلافات وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از تقریبا ۱۰ ساعت مذاکره وزرای خارجه آمریکا و روسیه در ژنو ، جان کری گفت: «اکثر مسایل فنی و کارشناسی در خصوص برقراری مجدد آتش بس و دسترسی به کمک‌های انساندوستانه تکمیل شده است.»

وی اضافه کرده است: می توانم بگویم در مذاکرات امروز مسیر پیش رو به طور شفاف مشخص شد.

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که دو طرف هم اکنون آماده نیستند که تا به طور قطعی از توافق تازه سخن بگویند.

جان کری گفته است: ما به کار در خصوص مسایل باقی مانده ادامه می دهیم. با این حال، هیچ یک از ما آماده نیستیم که به طور قطعی از چیزی صحبت کنیم که انتظار برود شکست می خورد. ما نمی خواهیم فقط برای این که بگوییم کاری کرده ایم، حرف از یک توافق بزنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه به طرح آتش بس که در اوایل سال جاری برای آتش بس در سوریه به دست آمد، اما نقض شد، اشاره کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که کارشناسان دو کشور در ژنو خواهند ماند تا مسایل باقی مانده در این خصوص طی روزهای آینده حل و فصل شوند.

در ماه فوریه روسیه و آمریکا بر سر طرح آتش بس در سوریه توافق کردند. اما به دنبال درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان به ویژه تشدیددرگیری‌ها در حلب این آتش بس نقض شد.

مذاکرات روز جمعه جان کری و سرگئی لاوروف در ادامه مذاکرات این دو در مسکو در ماه گذشته انجام شد.

به گزارش رویترز، مقام‌های روسیه و آمریکا از ماه ژوئیه بر سر طرحی برای برقراری آتش بس در سوریه و شکست دادن گروه حکومت اسلامی، داعش، درسوریه در حال مذاکره هستند.


اوایل هفته جاری جان کری گفته بود، هر چند مذاکرات کارشناسی ادامه دارد اما این مذاکرات در حال اتمام است.

XS
SM
MD
LG