لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

مخالفت مجلس با بودجه ۶۰ ميليارد تومانی مبارزه با آلودگی هوا


مجلس ايران با اختصاص ۶۰ ميليارد تومان از عوارض آلودگی هوا برای کنترل آلودگی محيط زيست و آموزش سازمانهای غيردولتی حفاظت از محيط زيست، مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر در جلسه علنی روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن ماه مجلس، ۳۳ نماينده به اين پيشنهاد رای موافق و ۱۳۴ نماينده رای مخالف دادند.

اين خبرگزاری اشاره ای به تعداد نمايندگان حاضر در جلسه روز چهارشنبه مجلس نکرده است.

دولت ايران در لايحه بودجه سال ۹۴ پيشنهاد داده بود که ۶۰ ميليارد تومان از درآمدهای وصولی ناشی از عوارض آلايندگی به اجرای عمليات کنترل آلودگی محيط زيست، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمانهای غير دولتی برای مشارکت در حفظ محيط زيست، احيای تالابها و رودخانه های کشور و تقويت «امر نظارت و پايش »محيط زيست اختصاص پيدا کند.

کميسيون تلفيق مجلس اين بخش از لايحه بودجه سال ۹۴ را حذف کرده بود.

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کميسيون تلفيق مجلس روز چهارشنبه درباه دلايل حذف اين بند از بودجه گفت که درآمدهای وصولی ناشی از آلايندگی، بايد در داخل شهرها به حساب شهرداريها و در خارج شهرها به حساب دهياريها واريز شود اين درحالی است که دولت در اين مصوبه قصد داشته است اين پول را از شهرداريها و دهياريها گرفته و به سازمان محيط زيست اختصاص دهد.

در جلسه روز چهارشنبه مجلس، محمدرضا تابش، نماينده اردکان، پيشنهاد کرد که به جای مصوبه کميسيون تلفيق درباره اين بخش از بودجه، لايحه پيشنهادی دولت تصويب شود و افزود: « کاری نکنيم که مردم فکر کنند مجلس سياسی برخورد ميکند.»

معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست، روز سه شنبه، ۲۸ بهمن، به حذف اين رديف از بودجه سال ۹۴ در کميسيون تلفيق اعتراض کرده بود.

در مقابل، الياس نادران، نماينده تهران، در مخالفت با پيشنهاد آقای تابش و در واکنش به سخنان خانم ابتکار گفت: « در سال ۹۳ استانهای جنوبی کشور به خاطر بي مبالاتی مسئولان محيط زيست دچار مشکل شدهاند و خانم ابتکار ميگويد چون در سال ۹۴ بودجه محيط زيست کاهش يافته اين مشکل ايجاد شده است».

وی اضافه کرد:« درآمد ۶۰ ميلياردی ناشی از اين محل قرار است در سازمانهای مردم نهاد محيط زيست هزينه شود و ربطی به حل مشکلات محيط زيستی ندارد ».

الیاس نادران تاکيد کرد: « اگر خانم ابتکار معاون سياسی رئيس جمهور مي شد بهتر بود محيط زيست نياز به يک مسئول واقعی دارد تا مشکلات مردم حل شود».

در روزهای گذشته سفر نکردن خانم ابتکار به استان خوزستان باعث انتقاد نمايندگان مجلس از عملکرد وی شده است. خبرگزاری فارس نيز روز شنبه ۲۵ بهمن، خبر داده بود که تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی طرح تبديل سازمان محيط زيست به وزارتخانه را تهيه کرده اند.

در همان روز خانم ابتکار در مقابل اين انتقادهای نمايندگان مجلس گفته بود: «نمايندگانی که امروز نسبت به وضعيت هوا و ريزگردها اعتراض ميکنند تاکنون به دنبال انتقال آب، سد سازی و برنامه های کشت، صنعت و توسعه کشاورزی برای استان خود بوده اند بدون اينکه به منابع محدود آبی در کشور توجه کنند. »

حميد رسايی،نماينده تهران، روز چهارشنبه، ۲۹ بهمن نيز ضمن انتقاد از سفر نکردن معصومه ابتکار به خوزستان در روزهای ابتدايی بحران آلودگی هوا دراين استان گفت: «از چنين رفتارهای خانم ابتکار اين برمي آيد که وی، ابتکاراتش بيشتر در فعاليتهای سياسی بوده و ارتباطی که با بدنه فتنه دارد با هيچ يک از افراد دولت ندارد».

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزديکان وی از اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ به عنوان «فتنه» و از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» نام مي برند.

XS
SM
MD
LG