لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

نخست وزیر بریتانیا در دیدار با روحانی درباره وضعیت نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد‎


 حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا.

یک مقام دولت بریتانیا روز سه شنبه گفته است، ترزا می، نخست وزیر این کشور در دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در نیویورک نسبت به وضعیت نازنین زاغری رتکلیف در زندان در ایران، ابراز نگرانی کرده است.

خانواده نازنین زاغری- رتکلیف ۱۹ شهریور ماه اعلام کردند که این شهروند بریتانیایی ایرانی تبار به پنج سال حبس محکوم شده است.

خانم زاغری- رتکلیف برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرد که موسسه‌ای خیریه و مستقل از خبرگزاری رویترز است.

نازنین زاغری- رتکلیف، بریتانیایی ایرانی تبار،که همراه با فرزند خردسالش به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین امسال در فرودگاه تهران و هنگام خروج از ایران بازداشت شد. سپاه پاسداران که وی را بازداشت کرده بود، او را «برانداز» دانسته است. اتهام رسمی وارده علیه این شهروند ایرانی- بریتانیایی هنوز اعلام نشده است.

به گزارش رویترز، این مقام دولت بریتانیا گفته است، خانم ترزا می در دیدار با آقای روحانی مسایل مختلفی از جمله موضوع خانم نازنین زاغری- رتکلیف را مطرح کرد.

وی اضافه کرده است: نخست وزیر بریتانیا در این دیداردر خصوص وضعیت نازنین زاغری- رتکلیف پس از اعلام محکومیت پنج ساله وی پرسیده است.

نازنین زاغری- رتکلیف که ۳۷ ساله است نخستین بار ۱۱ مردادماه در دادگاه حاضر شد. خانم زاغری از دختر دو ساله‌اش گابریلا جدا مانده و وی هم اکنون تحت سرپرستی مادر بزرگ و پدربزرگش است.

دستگاه قضایی ایران و سپاه پاسداران ظرف ماه‌های گذشته چند شهروند ایرانی با تابعیت دوگانه آمریکایی، بریتانیایی، کانادایی و فرانسوی به اتهام‌های مختلف از جمله جاسوسی و یا همکاری با دولت‌های متخاصم دستگیر کرده‌اند.

مونیکا ویلا، رییس بنیاد تامسون رویترز، قویا حکم صادره علیه نازنین زاغری را محکوم کرده و خواستار آزادی وی شده است.

ورود حسن روحانی به نیویورک

حسن روحانی روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور و پس از دیدار با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا و رائول کاسترو رییس‌جمهوری این کشور، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی عصر روز دوشنبه وارد کوبا شد و با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا دیدار کرد.

دیدار رئیس جمهوری ایران با فیدل کاسترو بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

براساس گزارش دفتر ریاست جمهوری ایران،حسن روحانی دراین دیدار از ایران و کوبا به عنوان«نماد مقاومت در برابر شدیدترین تحریمها» نام برد و افزود:«انقلاب مردم کوبا تحت شدیدترین تحریمهای اقتصادی آمریکا قرار گرفت و ملت ایران نیز در طول هشت سال جنگ تحمیلی در حالی ایستادگی کرد که شرق و غرب به متجاوز کمک می کردند».

فیدل کاسترو، که ۹۰ سال سن دارد، رهبری انقلاب سال ۱۹۵۹ کوبا را برعهده داشت و به مدت ۳۲ سال رئیس جمهوری این کشور بود اما از ۸ سال پیش رائول کاسترو، برادرش این سمت را در اختیار دارد.

محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد روسای جمهوری سابق ایران نیز به کوبا سفر و با فیدل کاسترو دیدار کرده بودند. فیدل کاسترو درسال ۱۳۸۰ و در دولت محمد خاتمی به تهران سفر کرده بود.

پس از دیدار حسن روحانی با فیدل کاسترو، نشست مشترک روسای جمهوری دو کشور عصر دوشنبه به وقت محلی (بامداد سه شنبه به وقت تهران ) برگزار و رئیس جمهوری ایران خواستار افزایش همکاریهای اقتصادی دو کشور شد.

حسن روحانی همچنین با اشاره به «مواضع مشترک» ایران و کوبا در مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفت:«برخی قدرت‌ها با دامن زدن به اختلافات منطقه‌ای به دنبال فروش تسلیحات خود هستند و به این ترتیب اقتصاد جهانی نیز متاثر شده و آسیب می بیند».

دراین نشست همچنین یک سند همکاری بین دو کشور در حوزه بهداشت امضا شد.

دولت کوبا درسالهای گذشته روابط خود با آمریکا را بهبود بخشیده است. از جمله نخستین پرواز تجاری تاریخی میان آمریکا و کوبا پس از نیم قرن صبح روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه در شهر سانتاکلارا کوبا به زمین نشست و راه را برای ارتباط هوایی عادی دو کشور از زمان جنگ سرد هموار کرد.

رئیس جمهوری ایران پیش از سفر به کوبا، صبح روز جمعه و با هدف شرکت در هفدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها به ونزوئلا سفر کرده بود.

هفدهمین اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها روز شنبه در جزیره مارگاریتا در ونزوئلا برگزار شد تا طی آن ریاست دوره‌ای جنبش عدم تعهد از ایران به ونزوئلا منتقل شود.

دراین اجلاس تنها هشت تن از سران ۱۲۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد شرکت کردند.در آخرین نشست سران جنبش عدم تعهد که در تهران برگزار شد، ۳۵ تن از سران کشورهای عضو شرکت کرده بودند.

ایران طی سال‌های گذشته به برخی از کشورهای آمریکا لاتین کمک‌های مالی کرده‌است کهاز جمله آنها پیمان تجاری و کمک‌های مالی اعطاشده در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا است.

رئیس جمهوری ایران روز سه شنبه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرد.

حسن روحانی در سه سال گذشته دوره ریاست جمهوری خود در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و در حاشیه آن با روسای تعدادی از کشورها از جمله فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و دیوید کامرون، نخست وزیروقت بریتانیا، دیدار کرده بود.

سال ۱۳۹۲ نیز در پایان سفر آقای روحانی به نیویورک، روسای جمهوری ایران و آمریکا برای نخستین بار پس از قطع روابط دو کشور درسال ۱۳۵۹تلفنی، گفت‌و‌گو کردند.

XS
SM
MD
LG