لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۳

احمد خاتمی: باید به مجریان اعدام‌های سال ۱۳۶۷ مدال داد


احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران،
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران،

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، ۳۰ تیرماه گفته است، می‌بایست به کسانی که به فرمان آیت‌الله روح‌الله خمینی هزاران نفر از زندانیان سیاسی را در سال ۱۳۶۷ اعدام کردند، مدال داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد خاتمی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه تهران به موضوع اعدام‌ها در سال ۱۳۶۷ پرداخته و گفته است: «برخورد با اینها و کندن کلک منافقین از کشور از اقدامات صالح و ارزشمند امام راحل و همه کسانی بود که به فرمان امام عمل کردند باید به آنان مدال داد نه اینکه در سایت‌ها جای شهید و جلاد را عوض کنند.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از سازمان مجاهدین خلق به عنوان «منافقین» یاد می‌کنند.

از زمانی که فایل صوتی دیدار اعضای «هیات مرگ» در سال ۱۳۶۷ با آیت الله منتظری در سال گذشته منتشر شد، بحث ها در مورد اعدام های دستجمعی زندانیان سیاسی در این سال در عرصه عمومی در ایران وارد مرحله تازه ای شده است. تا پیش از انتشار این فایل صوتی مقام های ایران بندرت در این خصوص حرف می زدند.

شمار زیادی از زندانیان سیاسی در ایران طی ماه‌های مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷ در زندان‌های ایران اعدام شدند. آیت‌الله منتظری در خاطرات خود، شمار این اعدام‌ها را ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ نفر برآورد کرده است. مدافعان حقوق بشری این رقم را نزدیک به پنج هزار نفر اعلام کرده‌اند.

آیت الله منتظری این اعدام‌ها را «بزرگ‌ترین جنایت جمهوری اسلامی» خوانده بود.

اعضای اصلی تصمیم گیرنده اعدام‌های سال ۱۳۶۷ در دیدار با آیت الله منتظری عبارتند بودند از ابراهیم رئیسی، مصطفی پورمحمدی، حسینعلی نیری و مرتضی اشراقی.

عوض شدن جای «جلاد و شهید»

احمد خاتمی در بخش دیگری از خطبه نماز جمعه خود به فعالیت‌های اخیر سازمان مجاهدین خلق در فرانسه اشاره کرده و گفته است: «متاسفانه فرانسه با استفاده از این مهره‌های سوخته» نشان داد که در عرصه سیاسی عقب مانده است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه از اینکه دولت فرانسه به سازمان مجاهدین خلق اجازه برگزاری همایش داد، انتقاد کرده و گفته است، نفس اجازه دادن به برگزاری همایش برای سازمان مجاهدین خلق حمایت عملی از تروریسم است.

احمد خاتمی خواستار بازخوانی رویدادهای دهه ۱۳۶۰ براساس کتاب های منتشر شده در ایران شده است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه تصریح کرده است: با این حال برخی در داخل و در سایت‌هایشان جای شهید و جلاد را عوض می‌کنند.

احمد خاتمی به طور مشخص نگفته است که کدام سایت ها دست به چنین اقدامی زده‌اند. اما اخیرا به دلیل حضور ابراهیم رییسی از اعضای هیات مرگ به عنوان نامزد اصلی اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری اخیر باردیگر موضوع اعدام‌های دهه ۱۳۶۰ در بحث های انتخاباتی مطرح شد.

حسن روحانی در ۱۸ اردیبهشت، گفته بود: «مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.»

XS
SM
MD
LG