لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

«ده ها نفر» در بمباران شدید حلب کشته شدند


حلب (عکس ؛ آرشیو)
حلب (عکس ؛ آرشیو)

همزمان با اعلام تهاجم جدید از سوی نیروهای دولتی سوریه در منطقه حلب روز پنجشنبه شب حملات هوایی به مناطق تحت کنترل شورشیان در این شهر شدت یافت و چندین محله مسکونی و مراکز یک گروه داوطلب دفاع غیرنظامی که با نام «کلاه خودهای سفید» شهرت یافته اند، هدف قرار گرفت.

به گزارش رویترز، حکیم الخطیب، مدیر بیمارستان در منطقه تحت کنترل شورشیان روز جمعه گفته است که در این حملات دست کم ۹۱ نفر کشته شده اند. این در حالی است که دیده بان حقوق بشر سوریه آمار تلفات این حملات را ۲۷ اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلاش‌های دیپلماتیک در شهر نیویورک برای احیا آتش بس یک هفته‌ای که روز دوشنبه پایان یافت به نتیجه‌ای نرسید. ساکنان حلب و فعالان مدنی می گویند بمباران هوایی سنگین که از نیمه شب چهارشنبه آغاز شده تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در این حملات مناطق مسکونی زیر ساخت‌ها و مراکز دفاع غیرنظامی هدف قرار گرفته و چندین خیابان به خاطر ويرانی‌های گسترده مسدود شده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و آمار تلفات و اخبار جنگ را جمع آوری می کند، روز جمعه اعلام کرد بر اثر بیش از ۳۰ حمله هوایی در طول شب گذشته حداقل ۲۷ غیرنظامی از جمله سه کودک کشته شده اند. مسئولان پزشکی قانونی می گویند به دلیل شدت حملات هوایی هنوز نمی توان تعداد دقیق تلفات را مشخص کرد.

به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه دهها نفر مجروح شده و تعداد نامشخص هنوز زیر آوار هستند.

یکی از مسئولان دفاع غیرنظامی سوریه گفت در جریان حملات هوایی که معمولا پس از تاریکی هوا شدت می یابند سه مرکز این نهاد هدف قرار گرفته است. تعدادی از آمبولانس‌ها و یک ماشین آتش نشانی این نهاد آسیب دیده و یا از کار افتاده اند. به گفته این منبع، نیروی هوایی دولت بشار اسد مستقیما مراکز دفاع غیرنظامی در شهر حلب را هدف می گیرد. تاکنون رقمی از تلفات اعضای این نهاد منتشر نشده است.

به گفته او نیروهای دولتی سعی کردند در چند محله شهر حلب پیشروی کنند ولی تاکنون نیروهای شورشی توانسته اند این حملات را خنثی کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید شدت حملات هوایی روزهای اخیر از تحرک و سرعت عمل واحدهای دفاع غیرنظامی کاسته است. نفرات این نهاد در روز پنجشنیه برای نجات غیرنظامیانی که زیر آوار مانده بودند ساعت‌ها تلاش می کردند ولی امکانات آنها بسیار محدود است.

فرماندهان ارتش سوریه روز جمعه اعلام کردند حملات هوایی و توپ باران مناطق تحت کنترل شورشیان در شهر حلب ممکن است چندین روز ادامه یابد و در ادامه آن تهاجم زمینی برای تصرف محلات تحت کنترل شورشیان آغاز خواهد شد.

تلویزیون دولتی سوریه از قول فرماندهان ارتش گفت اعلامیه هایی در مناطق تحت کنترل شورشیان پخش شده که از پیکارجویان می خواهد سلاح‌های خود را زمین بگذارند تا فرمان جدید عفو شامل آنها شود. در یکی از این اعلامیه‌ها که تصویری از یک پیکارجوی کشته شده روی آن چاپ شده نوشته شده است :«حلقه محاصره در اطراف شما تنگ تر می شود. یا تسلیم شوید و یا به سرنوشت محتوم خود دچار خواهید شد.»

گروه شورشیان نورالدین ال زنیکی که در شهر حلب نیرومند است می گوید حملات حکومت به شهر حلب نشان می دهد که دولت سوریه و متحدان آن خواهان یک راه حل نظامی برای بحران سوریه هستند. این گروه در بیانیه‌ای گفت:«ما به دفاع از مردم و موجودیت خود در حلب ادامه خواهیم داد. تسلیم نخواهیم شد و آنها را شکست خواهیم داد. حلب از اسد و شبه نظامیان فرقه گرا و اراذل و اوباش رژیم آزاد خواهد ماند.»

ساکنان شهر می گویند یکی از دو منبع آب آشامیدنی شهر بر اثر حملات آسیب دیده است. اما رسانه‌های وابسته به حکومت شورشیان را مسئول تخریب این مرکز آبرسانی می دانند که آب مورد نیاز هر دو بخش شهر را تامین می کند.

رامی عبدالرحمان از مسئولین دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه گفت نیروهای دولتی در بخشهایی از خطوط جبهه در جنوب شهر حلب پیشروی کرده اند. مسئول سازمان دفاع غیرنظامی حلب نیز تحرک نیروهای دولتی در این جبهه را تایید کرد.

به گفته دیده بان حقوق بشرهدف بخشی از حملات هوایی شب گذشته خطوط جبهه در شمال شهر حلب بوده و در حوالی مرکز قدیمی شهر نیز زدوخوردهایی روی داده است.

جان کری و سرگئی لاورف وزرای خارجه آمریکا و روسیه پس از یک ملاقات دو ساعت و نیمه با مقامات سایر کشورهای دخیل در بحران سوریه گفتند روز جمعه به گفتگوهای خود در نیویورک ادامه خواهند داد. با وجود یک هفته اقدامات دیپلماتیک و تلاش برای رسیدن به نوعی توافق به نظر می رسد حوادث در میدان جنگ احتمال برقراری آتش بس را تحت الشعاع قرار داده است.

XS
SM
MD
LG