لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۳

«تاييد» کشته شدن رهبر گروه خراسان در سوريه


 عکس متعلق به محسن الفضلی» از اعضای بلندپايه گروه القاعده که گفته می شود در حمله هوايی آمريکا به پايگاه اين گروه در ۲۳ سپتامبر کشته شده است.
عکس متعلق به محسن الفضلی» از اعضای بلندپايه گروه القاعده که گفته می شود در حمله هوايی آمريکا به پايگاه اين گروه در ۲۳ سپتامبر کشته شده است.

گزارش يک سرويس نظارت بر پايگاه های اينترنتی حاکی است که پس از چند روز گزارش های ضد و نقيض در مورد سرنوشت رهبر گروه خراسان پس از حمله آمريکا به پايگاه اين گروه در سوريه، يک حساب کاربری توييتر متعلق به یک عضو گروه القاعده کشته شدن رهبر اين گروه را تاييد کرده است.

به گزارش رويترز، يک مقام آمريکايی روز ۲۴ سپتامبر اعلام کرده بود که «محسن الفضلی» از اعضای بلندپايه گروه القاعده در حمله هوايی آمريکا به پايگاه اين گروه در ۲۳ سپتامبر کشته شده است. اين در حالی بود که ساعاتی بعد وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد همچنان درحال تحقيق در خصوص سرنوشت اين عضو بلندپايه القاعده است.

طبق گزارش رويترز، سرويس نظارت بر پايگاه های اينترنتی «سایت»‌ اعلام کرده است که اين پيام در ۲۷ سپتامبر در توييتر یک عضو القاعده منتشر شده و در ان کشته شدن محسن فضلی کويتی که از وی با نام های «ابوعثامه الکويتی» و «ابوعثامه الجراوی» ياد می شود، تسليت گفته شده است.

مقام های آمريکايی از گروه «خراسان» به عنوان يک شبکه مرتبط با القاعده ياد می کنند که اعضای آن تجربه حضور در پاکستان و افغانستان داشته و اينک با نيروهای جبهه النصره در سوريه همکاری می کنند.

پس از حمله هوايی آمريکا به مقر گروه خراسان در سوريه ، مقام های آمريکايی گفته اند که در حالی ارزيابی صدمات وارده به گروه خراسان هستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پيشتر گزارش های تاييد نشده در شبکه های اجتماعی از کشته شدن محسن الفضلی خبر داده بودند.

وزارت دفاع آمريکا هفته گذشته اعلام کرد بودکه ناوهای ايالات متحده در خليج فارس و دريای سرخ، ساعاتی پيش از آغاز حملات هوايی عليه گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) و جبهه النصره، مواضع و نيروهای گروه خراسان در سوريه را به وسيله موشک‌های هدايت شونده تاماهاک مورد حمله قرار دادند.

به اعلام پنتاگون، در اين حملات موشکی، کارگاه‌های ساخت بمب و مقرهای آموزشی گروه خراسان هدف قرار گرفتند.

اريک هولدر، دادستان کل آمريکا به تلويزيون ان‌بی‌سی گفته بود که گروه خراسان از دو سال پيش برای آمريکا شناخته شده بود اما دليل انتخاب زمان فعلی برای حمله موشکی به مواضع اين گروه، اين بود که، گروه خراسان «به زمان اجرای برخی نقشه‌هايشان نزديک می‌شدند.»

به گفته ستاد فرماندهی ارتش آمریکا،‌«گروه خراسان» با مستقر شدن در سوریه پایگاهی برای حمله به بیرون از این کشور ایجاد کرده و برای انجام عملیات خود به ساخت و آزمایش بمب‌های کنارجاده‌ای و جذب افراد از کشورهای غربی مشغول بوده‌است.

روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه ۲۹ شهریور طی گزارشی نوشت که گروه موسوم به «خراسان» گروهی است که توسط محسن الفضلی، یکی از افراد نزدیک به اسامه بن لادن، رهبر کشته‌شده القاعده، تشکیل شده و در سوریه مستقر شده‌است.

به نوشته این روزنامه مقامات آمریکایی می‌گویند که «گروه خراسان» طی سال‌های اخیر به عنوان یک هسته تروریستی در سوریه شکل گرفته و از اهداف اصلی آن حمله تروریستی به خاک آمریکا یا تأسیسات آمریکایی در دیگر نقاط است.

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید محسن الفضلی «آن‌قدر به بن لادن نزدیک بود که جزو معدود کسانی بود که پیش از یازده سپتامبر از آن طرح باخبر بود.»

XS
SM
MD
LG