لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۵

یک نظامی آمریکایی در عملیات موصل کشته شد


ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرده است که یکی از نیروهای نظامی آمریکایی در اثر جراحت‌های ناشی از انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در شمال عراق کشته شد.

به گزارش رویترز، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است انفجار در نزدیکی موصل روی داده است.

طبق این گزارش در حدود ۵ هزار نیروی آمریکایی در عراق حضور دارند.

مقام‌های نظامی می‌گویند، بیش از ۱۰۰ نیروی آمریکایی به همراه نیروهای عراقی و پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق در عملیات آزاد سازی موصل حضور دارند که نقش مشاوره به فرماندهی و هماهنگی با عملیات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) را برعهده دارند.

بیانیه ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در عراق نام این نیروی آمریکایی و رده او را مشخص نکرده است

رویترز می‌گوید، این چهارمین نیروی آمریکایی است که از سال ۲۰۱۴ تاکنون در عراق کشته می‌شود. دور تازه حضور نیروهای آمریکایی در عراق به دنبال پیشروی سریع داعش در عراق در تابستان سال ۲۰۱۴ آغاز شد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته هر گونه نقش عملیاتی نیروهای آمریکایی در عملیات آزاد سازی موصل را را رد کرده بود.

با این حال در سال جاری آمریکا در سال جاری شمار نیروهای خود در عراق را افزایش داده است.

عملیات آزاد سازی موصل از روز دوشنبه آغاز شده است و نیروهای عراقی، شبه نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق تاکنون توانسته‌اند در جبهه‌های شمالی، شرقی و جنوبی به سمت موصل پیشروی کنند و هم اکنون در برخی از خطوط عملیاتی به ۱۰ کیلومتری موصل رسیده‌اند.

یک سخنگوی واحدهای ضدتروریستی گفته است، نیروهای داعش با استفاده از خودروهای انتحاری، بمب‌ها کنار جاده‌ای و تک تیرانداز‌ها می‌کوشند مانع پیشروی نیروهای عراقی بشوند.

گفته می‌شود ۳۰ هزارنیروی دولتی عراق، پیشمرگه‌های کرد و شبه نظامیان شیعه در عملیات موصل مشارکت دارند که از حمایت هوایى نیروهاى ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردارند.

موصل که دومین شهر بزرگ عراق پس از بغداد است در تابستان سال ۱۳۹۳ با کمترین مقاومت نیروهای عراقی به کنترل شبه نظامیان گروه حکومت اسلامی درآمد.

XS
SM
MD
LG