لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

معاون رییس جمهوری ایران: تخلفات انتخاباتی در این دوره در حد ابطال صندوق هم نبود


حسینعلی امیری می گوید، پس از تایید انتخابات توسط شورای نگهبان، دیگر نباید ایجاد تردید کرد.
حسینعلی امیری می گوید، پس از تایید انتخابات توسط شورای نگهبان، دیگر نباید ایجاد تردید کرد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران و عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات، روز چهارشنبه گفته است، در این دوره شورای نگهبان هیچ صندوق یا حوزه انتخابیه را ابطال نکرد و این نشان می دهد که تخلفات در انتخابات ۲۹ اردیبهشت تاثیری در نتایج نداشت.

حسینعلی امیری به خبرآنلاین گفته است: «وقتی که شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرد معلوم است اگر تخلفی انجام شده جزیی بود که در سرنوشت یک حوزه یا حتی یک صندوق انتخابات تأثیری نداشت که شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرد.»

وی اضافه کرده است: «در ادوار گذشته انتخابات دیدیم گاهی بود که شورای نگهبان یک یا چند صندوق و حتی یک یا چند حوزه اخذ رأی را باطل کرده است اما در این دوره شاهد هیچ کدام از این موارد نبودیم.»

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۹ اردیبهشت برگزار شد و حسن روحانی توانست با کسب ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رای برای بار دوم در این رقابت‌ها پیروز شود. ابراهیم رئیسی با کسب ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار، نفر دوم انتخابات شد.

شورای نگهبان روز سه شنبه صحت انتخابات ریاست جمهوری ایران را تایید کرد. در همین زمینه، سخنگوی شورای نگهبان گفته بود، به برخی ازشکایت‌ها در این باره رسیدگی شد و «پرونده برخی شکایت‌ها و تخلفات به قوه قضائیه ارسال شد و برخی هم صحت نداشت».

احضار فرمانداران

حسینعلی امیری در بخش دیگری درپاسخ پرسشی در خصوص تاثیر شکایت‌های ارجاع شده به قوه قضاییه بر نتیجه انتخابات گفته است: « انتخابات تمام شد، شورای نگهبان براساس آنچه نظارت داشت و وزارت کشور برگزار کرد، صحت انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را تأیید کرد.»

معاون پارلمانی رئیس جمهور ایران در ادامه این مصاحبه در خصوص احضار برخی فرمانداران توسط نهادهای قضایی اظهار داشت: «افرادی که احضار شدند تا الان که مطلع هستم موضوع با یک توضیح حل شده است، تا الان موردی که منجر به صدور قرار تأمین باشد نشنیده ام.»

وی اضافه کرده است: «طبیعتا کسی که احضار می شود قاضی تکلیف دارد متناسب با اتهام قرار تأمین صادر کند. وقتی قرار تأمین صادر نشده و موضوع با یک توضیح حل شده حکایت از آن می کند که مسائل خیلی جزیی بود که حتی نیازی به صدور قرار تأمین هم نبود. »

وی همچنین گفته است : وقتی شورای نگهبان به عنوان ناظر قانونی، صحت انتخابات ریاست جمهوری را تأیید کرد، دیگر ایجاد تردید و تشکیک قانونی و به مصلحت کشور نیست.

پس از انتخابات ابراهیم رئیسی از «تخلفات مهندسی شده» خبر داده و گفته بود که شکایت‌های خود را به صورت مکتوب و با ارائه سند به شورای نگهبان ارسال کرده است.

وی روز هفتم خرداد بار دیگر ادعای خود را تکرار کرد و گفت که رسیدگی نکردن شورای نگهبان به این «تخلفات» به «اعتماد مردم آسیب» می زند.

ولی ساعاتی پس از تایید صحت انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی سه شنبه در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که نظر شورای نگهبان را فصل الخطاب می‌داند.

XS
SM
MD
LG