لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

عفو بین الملل: میلاد عظیمی در معرض خطر اعدام قرار دارد


تدارک اعدام یک متهم در نوشهر.
تدارک اعدام یک متهم در نوشهر.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام میلاد عظیمی در ایران هشدار داده است. این نهاد مدافع حقوق بشر می‌گوید، میلاد عظیمی به اتهام قتل مردی در ۱۷ سالگی بازداشت شده، زیر فشار مجبور به اعتراف شده و روند دادگاه او عادلانه نبوده است.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود که روز چهارشنبه ششم آبان منتشر شده، می‌گوید، روند دادرسی و محاکمه میلاد عظیمی در دادگاه‌های ایران «ناعادلانه» و «برپایه اعترافات زیر شکنجه» بوده است.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر می‌گوید، میلاد عظیمی در بهار سال ۱۳۹۴ توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی استان کرمانشاه به اتهام قتل مردی با چاقو در یک نزاع دسته جمعی در سال ۱۳۹۲، به «قصاص» محکوم شد.

عفو بین الملل تصریح کرده است که دادگاه نیز اذعان کرده است که میلاد عظیمی به هنگام این نزاع کمتر از ۱۸ سال سن داشته است.

در حالی سازمان عفو بین المللی نسبت به خطر اجرای حکم اعدام میلاد عظیمی ابراز نگرانی کرده است که در ۲۱ مهرماه نیز حکم اعدام دو نفر که بهنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشتند، اجرا شد.

اعدام فاطمه سالبهی و صمد ذهابی را که به هنگام «ارتکاب جرم» زیر ۱۸ سال سن داشتند، انتقادهای بین المللی درپی داشته است.

فاطمه سالبهی که در سال ۱۳۸۸ و در سن ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود، پس از گذراندن شش سال حبس، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. صمد ذهابی نیز به اتهام قتل یک چوپان در سن ۱۷ سالگی درکرمانشاه به دار آویخته شده است.

اتحادیه اروپا، نهادهای مدافع حقوق بشر و دبیرکل سازمان ملل اعدام این دو نفر را محکوم کردند.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته بود، اعدام این دو متهم نشانگر روند نگران کننده در ایران است.

آقای بان تصریح کرده بود، دست کم ۷۰۰ حکم اعدام در ایران تنها در سال جاری میلادی به اجرا در آمده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، در گزارش تازه خود نسبت به روند افزایش اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده و می‌نویسد با توجه به این‌که مجازات اعدام «افزایش سنگدلی» در جامعه را به دنبال داشته و در بازدارندگی جرایم نیز موفق نبوده، مقامات ایرانی بهتر است به ریشه‌یابی اعتیاد و جرم توجه کنند.

گزارش احمد شهید در این زمینه تصریح کرده که تعداد اعدام‌ها در ایران همچنان بیش از هر کشور دیگری در جهان است و از سال ۲۰۰۵ میلادی (ده سال پیش) به طور استثنایی رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۱۴ میلادی با رقم ۷۵۳ اعدام، به اوج خود رسید.

XS
SM
MD
LG