لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

دو زندانی عرب خوزستانی «اعدام شدند»


گزارش ها حاکی است که دو زندانی عرب در ايران اعدام شده اند. فعالان حقوق بشر می گويند،‌ علی چبيشاط و خالد موسوی بدون اطلاع خانواده هايشان اعدام و مخفيانه دفن شده اند.

کريم دحيمی، فعال حقوق بشر اهوازی به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفته است: «روز ۲۲ خرداد ماه از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات اهواز با برادر و فرزند علی چيبشاط تماس گرفته شد و از آنها خواسته شد که به آنجا بروند. ماموران در آنجا خبر اعدام را بهشان می دهند و بعد آنها را می برند خارج از شهر و در مکان دورافتاده‌ای در رامهرمز بخشی از خاک را نشان می دهند و می گويند اينجا محل دفن علی است.»

وی اضافه کرده است: «اما ماموران پاسخ برادر و فرزند علی را در مورد تاريخ دقيق اعدام نداده اند و گفته اند اين مطلب به آنها مربوط نيست. به آنها گفته اند که حق برگزاری مراسم را ندارند و گفته اند که فردا نيز با خانوادۀ خالد تماس می گيرند و محل دفن او را نشان شان می دهند.»

خالد موسوی و علی چبيشاط روز ۲۰ آبان سال ۱۳۹۱ در شهر شوش دستگير و از سوی دادگاه انقلاب شهر اهواز به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و محاربه به اعدام محکوم شدند.

اين دو به انفجار خط لوله گاز طبيعی در نزديکی روستای محل اقامت خود متهم‌ شده بودند.

در همين حال، به گزارش مرکز اسناد حقوق بشر ايران، احکام علی چبيشاط و سيد خالد موسوی در شهريورماه ۱۳۹۲ از سوی قاضی سيد محمدباقر موسوی در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز صادر شده است.

پرس تی وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران، پیشتر اظهارات این دو زندانی عرب را پخش کرده بود. این در حالی است که فعالان حقوق بشر می گویند، علی چبيشاط و سيد خالد موسوی تحت فشار مجبور به اعتراف شده بودند.

سازمان عفو بين الملل پيشتر نسبت به خطر اعدام قريب الوقوع اين دو زندانی عرب ابراز نگرانی کرده بود.

بنا بر آمار رسمی ارائه شده در سال ۲۰۱۳ ميلادی، ايران با ۳۶۹ اعدام و عراق با ۱۶۹ اعدام، پس از چين، بالا‌ترين ميزان اجرای مجازات اعدام در جهان را داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG