لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۱

پوردستان: دو نیروی داعش با جلیقه انفجاری در مرز ایران کشته شدند


احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران
احمد رضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران بدون اشاره به جزئیات خبر داد که «یک گروه» از نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) در اسفند ماه سال گذشته وارد ایران شده بودند و نیروهای جمهوری اسلامی دو نفر از آنها که «جلیقه انفجاری » داشتند را کشته اند.

به گزارش خبرگزاری فارس،احمد رضا پوردستان روز دوشنبه، ۲۳ فروردین،بدون ذکر نام گفت که برخی از کشورهای منطقه «می‌خواهند تهدید گروهکهای تروریستی» به مرزهای ایران برسد اما نیروهای نظامی جمهوری اسلامی خود را «برای مقابله با تهدیدات مرزی مجهز» کرده اند.

وی اضافه کرد:« اسفند ماه یک گروه داعش وارد کشور شد که با آنها مقابله کردیم و دو نفر که با جلیقه انتحاری آمده بودند را ازبین بردیم».

فرمانده نیروی زمینی ارتش به تعداد افراد این گروه و جزئیات ورودشان به ایران اشاره‌ای نکرده است.

آقای پوردستان روز پنج‌شنبه ۱۳ اسفندماه ۹۴ نیز گفته بود که ارتش ایران با هدف مقابله با گروه‌های «تکفیری» اقدام به تشکیل «یگان‌های واکنش سریع» کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی از گروه حکومت اسلامی (داعش) و همچنین برخی گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد،رئیس جمهوری سوریه،با عنوان گروه‌های «تکفیری» نام می برند.

درهمین حال محمود علوی،وزیر اطلاعات ایران،پیش از این اعلام کرده بود که «یکی از عناصر تکفیری» که «دو عدد بمب دست‌ساز با قابلیت کنترل از راه دور، نیم کیلو مواد منفجره به همراه فتیله، ریموت و بمب آهن‌ربایی» به همراه داشته ۱۹ بهمن ۹۴ در مرزهای جنوب شرق کشور شناسایی و دستگیر شده است.

وی همچنین خبر داده بود که در پنجم اسفندماه سال گذشته یک تیم چهار نفره که اقلام بسیاری مربوط به عملیات انتحاری و انفجاری همراه داشتند،دستگیر شده اند.

وزیر اطلاعات در ۲۸ دی ماه ۹۴ نیز گفته بود که در دو سال و نیم گذشته، «ده‌ها عملیات تروریستی» از جمله انفجار و عملیات انتحاری در ایستگاه‌های مترو، بازار و نماز جمعه تهران، و دیگر شهرهای ایران، از جمله زاهدان و شیراز کشف و خنثی شده اند.

مقامات جمهوری اسلامی همچنین هدف از حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه و عراق را دادن خدمات مستشاری به دولتهای این کشورها در مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) اعلام می کنند.

این درحالی است که براساس گزارشها برخی از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی از زمان آغاز درگیری‌های سوریه به نفع بشار اسد در حال جنگ هستند.

در همین حال رسانه‌های ایران روز دوشنبه از کشته شدن چهار کادر ارتش ایران از جمله «اولین تکاور» این نیروی نظامی در سوریه خبر داده‌اند.

با این حال آقای پوردستان در سخنان روز دوشنبه خود گفت که «کارکنانی از یگان‌های مختلف به عنوان مستشار به سوریه اعزام کرده‌ایم، ولی حضور یگانی در سوریه نداریم».

فرمانده نیروی زمینی ارتش در سال ۹۳از پیشروی پنج تیپ رزمی این نیرو تا عمق ۴۰ کیلومتری خاک عراق خبر داده و گفته بود که این اقدام در پی افزایش تهدید نیرو‌های گروه حکومت اسلامی (داعش) صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG