لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

آمریکا از تعلیق فعالیت جمعیت وفاق در بحرین ابراز نگرانی کرد


تصویر شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت وفاق در دست تظاهرکنندگان در بحرین( عکس از آرشیو)
تصویر شیخ علی سلمان، رهبر جمعیت وفاق در دست تظاهرکنندگان در بحرین( عکس از آرشیو)

به دنبال صدور حکم تعلیق فعالیت جمعیت وفاق، بزرگ‌ترین تشکل سیاسی شیعیان بحرین توسط یک دادگاه این کشور، جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه از این اقدام حکومت بحرین ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری بحرین روز سه شنبه ضمن اعلام خبر تعلیق فعالیت جمعیت وفاق،‌ این حزب مخالفان را به فعالیت‌های غیر قانونی متهم کرده است.

یک روز پیش از اعلام انحلال جمعیت وفاق، نیروهای امنیتی بحرین نبیل رجب، فعال سرشناس حقوق بشر را بازداشت کردند.

وزارت دادگستری بحرین اعلام کرده است، کلیه دفاتر ، اموال و دارایی‌های جمعیت وفاق توقیف و مسدود شده است.

شیخ علی سلمان، روحانی شیعه و رهبر جمعیت وفاق که از زمان آغاز اعتراضات در بحرین از سال ۲۰۱۱ چندبار بازداشت شده است، از ماه دسامبر پارسال به اتهام ایجاد ناآرامی در زندان است. یک دادگاه بحرین ۱۰ خرداد مجازات زندان شیخ علی سلمان را از چهار سال به ۹ سال افزایش داد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اقدام حکومت بحرین در انحلال جمعیت وفاق را هشدار دهنده خوانده است.

جان کربی گفته است، ما عمیقا از اقدام حکومت بحرین علیه جمعیت وفاق و مخالفان در جامعه نگرانی شدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است، انحلال جمعیت وفاق، با تلاش حکومت بحرین برای ایجاد اصلاحات همراستا نیست.

وی گفته است: ما در خصوص اقدام علیه جمعیت وفاق و دیگر اقدامات از جمله بازداشت نبیل رجب، فعال سرشناس حقوق بشر و تشدید حکم شیخ علی سلمان نگران هستیم. این اقدامات محدود کردن آزادی بیان است.

در همین حال، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز از اقدام دولت بحرین علیه جمعیت وفاق ابراز نگرانی کرده است.

یک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفته است: بان کی مون بر حق تجمع مسالمت آمیز، آزادی بیان و آزادی تجمع در بحرین و دیگر کشورها تاکید کرد.

در همین زمینه، سازمان «اول حقوق بشر» که مقر ان در واشینگتن است، در بیانیه‌ای تصریح کرده است، اقدام «هشدار دهنده» حکومت بحرین برای تعلیق فعالیت‌های جمعیت وفاق،‌ برنامه این حکومت برای از بین بردن و سرکوب مخالفان است.

برایان دولی، از سازمان «اول حقوق بشر»نیز گفته است: دولت بحرین درصدد است تا همه مسیر‌های فعالیت مسالمیز مخالفان را ببندد. این اقدام خطرناک است و فقط گسترش افراط گرایی کمک می کند و کشور را به ورطه بی‌ثباتی می کشاند.

به رغم این که اکثرین جمعیت کشور بحرین را مسلمان شیعه تشکیل می دهند، حکومت این کشور توسط یک خانواده سلطنتی سنی مذهب اداره می شود.

معترضان شیعه می گویند، حکومت بحرین علیه آنها تبعیض اعمال می کند. همزمان با آنچه که بهار عربی خوانده می شد، بحرین نیزدر سال ۲۰۱۱ شاهد اعتراضات گسترده معترضان شیعه بود.

این اعتراضات با حضور نظامی عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس سرکوب شد.

بحرین، محل استقرار ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست و از زمان اعتراضات شیعیان در سال ۲۰۱۱ که خواستار اصلاحات سیاسی و مشارکت بیشتر در حکومت شدند، این کشور شاهد ناآرامی‌های دوره‌ای بوده است.

XS
SM
MD
LG