لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

بحرین: کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با سیاست‌های ایران جدی هستند


شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین
شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین، روز جمعه گفته است، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آماده اند تا با سیاست‌های ایران در منطقه مقابله کنند. وی همچنین به تهران توصیه کرده است که رویکردش را در منطقه تغییر دهد.

وزیر خارجه بحرین که با شبکه خبری «العربیه» وابسته به عربستان صحبت می کرد، همچنین هرگونه اختلاف با آمریکا در خصوص ایران را رد کرده است . باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ماه گذشته به کشورهای عربستان و ایران توصیه کرده بود که «راهی موثر برای سهیم کردن یکدیگر در منطقه» دست یابند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه با این حال گفته است، روابط بحرین با واشینگتن همچنان محکم است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:10 0:00
لینک مستقیم

به دنبال اعتراضات در کشورهای عرب یا «بهار عربی»، تنش در روابط ایران و کشورهای عرب منطقه به ویژه عربستان و بحرین تشدید شد. سال گذشته به دنبال اعدام یک روحانی شیعه در عربستان، شماری در تهران و مشهد به سفارت و کنسولگری عربستان حمله کردند. عربستان در واکنش به این حملات روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد .بحرین نیز یک روز پس از عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه گفته است: ما به ایران و حامیانش در منطقه یک پیام می فرستیم. ما اکنون برای مقابله با (ایران) جدی هستیم و برای دفاع از مردم، کشورها، منافع خود و برادرانمان در منطقه هیچ تردید نداریم، چرا این امر برای ما حیاتی است.

بحرین طی سال‌های اخیر ایران را متهم کرده است که در امورداخلی این کشور مداخله می کند و شیعیان مخالف مسلح می کند. ایران این اتهام‌ها را رد می کند.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه با این حال تاکید کرده است، اگر ایران رویکرد خود را در منطقه تغییر دهد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آماده اند تا دوره تازه‌ای از روابط با ایران را تجربه کنند.

وزیر امورخارجه بحرین گفته است: گام مهم این است که ایران سیاست خارجی خود در قبال کشورهای منطقهرا تغییر دهد.

وی اضافه کرده است: چنین تعییری می بایست شامل قطع حمایت از گروهی مثل حزب الله باشد.

وزارت کشور بحرین ماه گذشته از اخراج شماری از لبنانی‌ها در این کشور به اتهام اتباط با گروه شبه نظامی شیعه حزب الله خبر داد.

این در حالی بود که در اوایل اسفندماه گذشته شورای همکاری خلیج فارس گروه حزب الله را یک گروه تروریستی اعلام کرد.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس عبارتند از عربستان سعودی، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات متحده عربی.

XS
SM
MD
LG