لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

پوشش زنده سخنرانی خداحافظی اوباما در شیکاگو 

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، عصر سه شنبه آخرین سخنرانی دوران زمامداری خود را آغاز کرده است. دوران ریاست جمهوری باراک اوباما پس از هشت سال حضور در کاخ سفید، ۲۰ ژانویه به پایان می‌رسد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، عصر سه شنبه آخرین سخنرانی دوران زمامداری خود را آغاز کرده است. دوران ریاست جمهوری باراک اوباما پس از هشت سال حضور در کاخ سفید، ۲۰ ژانویه به پایان می‌رسد.

این سخنرانی درمرکز همایش «مک کورمیک» در شهر شیکاگو برگزار می‌شود.

میشل اوباما همسر رییس جمهور ی آمریکا، جو بایدن، معاون اول وی و شمار دیگری از اعضای دولت باراک اوباما در سالن حضور دارند.

آقای اوباما در این سخنرانی در خصوص دستاوردهای هشت ساله دولت خود سخنرانی می‌کند.

رسانه های آمریکایی می‌گویند، در حال دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به پایان می رسد که معدل هشت ساله محبوبیت او ۵۲ درصد است.

باراک اوباما در ادامه گفته است: اگر هشت سال پیش من می‌گفتم، آمریکا قادر خواهد بود که روند بزگ‌ترین رکود اقتصادی خود را معکوس کند، صنعت خودرو سازی را احیا کند، طولانی‌ترین دوران اشتغالزایی را در تاریخ را داشته باشد. اگر من می‌گفتم، فصل تازه‌ای از روابط با مردم کوبا گشوده خواهد شد، بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه سلاح هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد، و می‌گفتم مغز و طراح حملات یادزهم سپتامبر از بین خواهد رفت. اگر به شما می‌گفتم حق بیمه برای ۲۰ میلیون شهروند تامین خواهد شد، شما می‌گفتید اینها بلند پروازنه است.

باراک اوباما گفته است: قانون اساسی ما «چیزی جز یک تکیه کاغذ نیست. از خودش هیچ قدرتی ندارد. ما، مردم ، به ان قدرت می دهیم.»

باراک اوباما با اشاره به تهدیدهای تروریستی پیش روی آمریکا گفت: هشیار باشیم اما نترسیم. داعش مردم بی‌گناه را می کشد. اما آنها نمی‌توانند آمریکا را شکست دهند، مگر اینکه در این جنگ ما به قانون اساسی و اصول بنیانی خود خیانت کنیم.

وی اضافه کرد: رقبایی چون چین و روسیه نمی‌توانند مانند ما درجهان موثر باشند مگر اینکه ما آنچه را که برایش مبارزه می‌کنیم را‌‌ رها کنیم و کشور خود را تبدیل کنیم به کشور بزرگی که کشور‌های کوچک در اطراف خودش را ازار و اذیت می‌کند.

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرده است: دمکراسی ما نتیجه نخواهد داد، مگر این که برای همه فرصت اقتصادی مهیا کند.

باراک اوباما همچنین گفت: جهان در ده روز آینده شاهد یکی از مهم ترین نشانه های دمکراسی ما خواهد بود. انتقال قدرت از یک رییس جمهوری که به طور دمکراتیک و آزاد انتخاب شده است به یک رییس جمهور منتخب دیگر به صورت مسالمت امیز انجام خواهد شد.

باراک اوباما گفته است: دمکراسی مستلزم این نیست که همه یکپارچه و یک شکل و هم عقیده باشند. بنیانگذاران این کشور با هم اختلاف داشتند، ولی در نهایت با یکدیگر مصالحه کردند. آنها انتظار دارند که ما نیز چنین کنیم.

باراک اوباما خطاب به مردم امریکا گفت، من هر روز از شما یاد گرفتم. شما باعث شده اید که من رییس جمهوری بهتری شوم ، مرد بهتری شوم .

باراک اوباما در آغاز سخنرانی خود گفت، وقتی من به شهر شیکاگو نقل مکان کردم در دهه بیست سالگی خود بودم. در آن زمان در جستجو یافتن خود بودم ، و هنوز هم این تلاشم ادامه دارد.

به گزارش «سی ان ان» سخنرانی باراک اوباما ۳۵ دقیقه طول خواهد کشید و او در ابتدا به روز های آغازین زندگیش در شیکاگو اشاره می کند.

کارت خبرنگاری ورود به سالن سخنرانی خداحافظی باراک اوباما در شیکاگو

بیشتر

XS
SM
MD
LG