لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

«۲۳۵ نفر از کشته‌شدگان» جنگ سوریه در قم مدفون هستند


مراسم خاکسپاری شش پاکستانی که درسوریه کشته شدند در قم
مراسم خاکسپاری شش پاکستانی که درسوریه کشته شدند در قم

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم می‌گوید در حال حاضر ۲۳۵ نفر از کشته‌شدگان جنگ سوریه در این شهر مدفون هستند.

به گزارش روز چهارشنبه (۲۶ آبان) خبرگزاری ایسنا٬ جواد هاشمی این اظهارات را در جریان سفر محسن انصاری٬ قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران ایران به استان قم و دیدار با خانواده‌های «شهدای مدافع حرم از تیپ‌های فاطمیون و زینبیون» بیان کرده است.

با آنکه وی اشاره‌ای به ملیت این افراد نکرده٬ اما به نظر می‌رسد بیشتر آنها افغان‌ها یا پاکستانی‌های کشته‌شده اعزامی از سوی ایران به سوریه برای شرکت در جنگ داخلی این کشور به نفع بشار اسد باشند.

در سال‌های اخیر ده‌ها گزارش خبری و تصویری از تدفین افغان‌ها و پاکستانی‌های کشته‌شده در سوریه در شهرهای مختلف ایران به ویژه دو شهر قم و مشهد منتشر شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم همچنین از تحت پوشش قرار دادن «بیش از ۱۶۰۰ نفر» از خانواده‌های اتباع خارجی که در دوران جنگ هشت ساله با عراق یا جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند٬ خبر داده است.

وی با این حال به طور مشخص اعلام نکرده که چه تعدادی از این خانواده‌ها به تازگی و در جنگ سوریه عضو یا اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند.

آن‌طور که هاشمی گفته٬ این سازمان همچنین برای حل مشکلات ۱۶ هزار خانواده در سال ۹۴ شمسی٬ برای آنها «هشت هزار و ۹۰۰» دیدار با مراجع تقلید٬ روحانیون٬ وزرا٬ امامان جمعه٬ استانداران و دیگر مقام‌های استانی و کشوری برگزار کرده است.

به نظر می‌رسد تحت پوشش قرار دادن این افراد از سوی بنیاد شهید پس از آن آغاز شده باشد که علی خامنه‌ای در یک دیدار با خانواده‌های کشته‌شدگان افغان در سوریه٬ وعده رسیدگی به درخواست‌های آنها را مطرح کرد.

رهبر جمهوری اسلامی٬ اوائل فروردین ‌ماه سال جاری در دیدار شماری از خانواده «مدافع حرم لشکر فاطمیون» که درباره وضعیت اقامت و تحصیل فرزندان‌‌شان مشکلاتی داشتند٬ این وعده را مطرح کرده بود.

پیش از این بارها اخبار تأیید نشده‌‌ای مبنی بر اینکه اعضای تیپ فاطمیون در ازای دریافت کارت اقامت و حتی وجه نقدی ماهیانه حاضر به اعزام به سوریه می ‌شوند منتشر شده بود.

بهمن ماه سال گذشته٬ پیتر بوکائرت٬ مدیر بخش امور اضطراری سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته بود «حکومت ایران علاوه بر دادن مشوق‌هايی به مهاجران افغان برای رفتن به جنگ سوریه، برخی از آنها را به زور اعزام می‌کند.»

به گفته وی «تعدادی از این افراد گفته‌اند که حکومت ایران تهدیدشان کرده است در صورت نرفتن به سوریه از ایران اخراج خواهند شد.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی می‌گوید افغان‌های شیعه‌مذهب تیپ فاطمیون٬ برای حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در برابر تندروهای سنی مثل گروه «خلافت اسلامی» به طور داوطلبانه در جنگ سوریه شرکت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG