لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

جو بايدن از رجب طيب اردوغان عذرخواهی کرد


جو بايدن، معاون اول رييس جمهوری آمريکا از رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکيه عذرخواهی کرده است. جو بايدن با اشاره به نقل قولی از رجب طيب اردوغان گفته بود که وی اشتباه ترکيه در خصوص اجازه دادن به پيکارجويان خارجی برای حضور در سوريه را پذيرفته است. اين اظهارات خشم رجب طيب اردوغان را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين در حالی بود که رجب طيب اردوغان روز شنبه پيش از عذرخواهی جو بايدن، گفتن چنين مطلبی را به معاون اول رييس جمهوری آمريکا به شدت تکذيب کرد.

طبق اين گزارش کاخ سفيد روز شنبه اعلام کرد که جو بايدن تلفنی با رجب طيب اردوغان تماس گرفته است.

کاخ سفيد گفته است: معاون اول رييس جمهوری آمريکا از اين که اظهاراتش به اين تعبير شده باشد که ترکيه و ديگر کشورهای متحد آمريکا در منطقه عمدا باعث تقويت گروه خلافت اسلامی شده اند، عذرخواهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جوبايدن که در دانشگاه هاروارد در روز پنجشنبه صحبت می کرد در پاسخ به پرسشی رجب طيب اردوغان را يک دوست قديمی خطاب کرده و گفته بود: او (رجب طيب اردوغان) به من گفت:« تو راست می گفتی. ما اجازه داديم تعداد زيادی از آنها (از طريق ترکيه) عبور کنند.»‌ حالا آنها در حال محافظت از مرزهايشان هستند.

رجب طيب اردوغان در واکنش به اين اظهارات معاون رييس جمهوری آمريکا گفته است:« من هرگز چنين چيزی نگفتم که ما چنين اشتباهی کرده ايم.اگر او (جو بايدن) چنين حرفی در دانشگاه هاروارد زده باشد، بايد عذرخواهی کند.»

رييس جمهوری ترکيه اضافه کرده بود: پيکارجويان خارجی هرگز از طريق کشور ما وارد سوريه نشده اند. انها ممکن است به کشور ما به عنوان توريست آمده باشند و وارد خاک سوريه شده باشند. ولی هيچ کس نمی تواند بگويد که آنها با سلاح هايشان از مرز گذشته اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،‌ جوبايدن روز پنجشنبه در دانشگاه هاروارد در خصوص جنگ داخلی سوريه گفته بود: «متحدان ما در منطقه بزرگ‌ترين مشکل ما هستند».

وی اضافه کرده بود: ترک‌ها دوستان فوق‌العاده‌ای هستند و من روابطی عالی با اردوغان دارم؛ سعودی‌ها،‌ اماراتی‌ها و ديگران. اما آنها چه کار می کنند؟ آنها مصمم اند تا بشار اسد را ساقط کنند و يک جنگ نيابتی شيعه – سنی به وجود اوردند.

این در حالی است که همزمان با اظهارات جو بایدن در دانشگاه هاروارد،‌ پارلمان ترکیه روز پنجشنبه دهم مهرماه مجوز انجام عملیات نظامی نیروهای این کشور در خاک عراق و سوریه را صادر کرد.

چراغ سبز پارلمان به دولت ترکیه این اختیار قانونی را می‌دهد که علاوه بر عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق، به نیروهای خارجی اجازه دهد تا از خاک و پایگاه‌های نظامی این کشور برای عملیات‌های احتمالی علیه نیروهای گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصویب طرح مداخله نظامی در سوریه و عراق در حالی است که شورشیان افراطی داعش حملات خود به شهر کردنشین کوبانی در مرز سوریه با ترکیه افزایش داده‌اند که منجر به فرار ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان این شهر به سوی ترکیه شده است.

XS
SM
MD
LG