لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

بایدن از ترکیه خواست درباره پرونده گولن بردباری نشان دهد


رجب طیب اردوغان و جو بایدن
رجب طیب اردوغان و جو بایدن

جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه از مقامات ترکیه خواست در مورد بررسی پرونده فتح الله گولن بردباری نشان دهند. ترکیه که فتح الله گولن را به طراحی کودتای نافرجام ماه ژوئن متهم کرده از آمریکا خواسته است هر چه سريعتر او را تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای بایدن که در آنکارا با مقامات ترکیه ملاقات کرد، ضمن تاکید بر همکاری دولت آمریکا در پرونده فتح الله گولن گفت، روندهای قضایی مربوط به استرداد زمان می برد. این در حالی است که فتح الله گولن نيز دخالت در کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه که در جریان آن بیش از ۲۷۰ نفر کشته شده اند را تکذیب کرده است.

آقای بایدن پس از گفت وگو با نخست وزیر ترکیه در یک کنفرانس خبری گفت:«من احساسات تند حکومت و مردم ترکیه در مورد او را درک می کنم. ما در این زمینه با ترکیه همکاری می کنیم. کارشناسان قضایی ما در حال حاضر همراه با همتایان ترک خود مشغول ارزیابی شواهد و مدارکی هستند که طبق قوانین کشور ما و در چارچوب معاهده استرداد برای استرداد گولن ضروری است.»

آقای بایدن در سخنان خود تلاش کرد به ادعاهای مربوط به پناه دادن آمریکا به فتح الله گولن نیز پاسخ دهد.

او افزود:«ما به هیچ وجه و ابدا به حفاظت از فردی که به یک کشور متحد ما ضربه زده علاقه‌ای نداریم. ولی باید تمامی الزاماتی را که قانون در نظر گرفته است رعایت کنیم.»

آقای بایدن در عین حال هشدار داد که پرزیدنت اوباما در پرونده استرداد دخالت نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: «باید صراحت داد که طبق قوانین آمریکا هیچ رییس جمهوری حق ندارد با استفاده از اختیاراتش کسی را مسترد کند. چنین تصمیمی فقط در حوزه اختیار دادگاه است. اگر رییس جمهوری این کار را بکند مرتکب خلافی شده که قابل استیضاح است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان رییس جمهور آن کشور بارها از دولت آمریکا خواسته اند هر چه سریعتر فتح الله گولن را تحویل ترکیه دهد. آقای گولن از سالها پیش در تبعید خود خواسته در پنسیلوانیا زندگی می کند.

بکیر بوزداگ وزیر دادگستری ترکیه روز چهارشنبه گفت درخواست رسمی استرداد او به جرم مشارکت در اقدام به کودتا هفته آینده به مراجع مسئول در آمریکا تسلیم خواهد شد.

جو بایدن در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی افزود:«خشم مردم ترکیه قابل درک است ولی هیچ تردیدی نباید وجود داشته باشد که در بررسی و تعیین تکلیف این پرونده با مقامات ترکیه همکاری خواهیم کرد.»

او در عین حال ادعاهای مربوط به مطلع بودن آمریکا از این اقدام قبل از وقوع کودتا را رد کرد. او افزود:«ایالات متحده آمریکا در مورد حوادثی که روز ۱۵ ژوئیه روی داد از قبل هیچ اطلاعی نداشت.»

بن علی ایلدیریم، نخست وزیر ترکیه در این کنفرانس خبری باری دیگر تقاضای آن کشور از آمریکا برای تسریع پرونده فتح الله گولن را تکرار کرد.

او گفت:«اگر روند بازگرداندن (گولن) به کشور ما برای مجازات او تسریع شود، اگر همکاری ما در این زمینه افزایش یابد، نارضایتی و دلخوری مردم ترکیه به سرعت به احساس خوشنودی بدل خواهد شد.»

جو بایدن اوایل روز چهارشنبه از بخش‌های آسیب دیده ساختمان پارلمان بازدید کرد.

آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه گزارش داد گروهی از جوانان در مسیر حرکت خودرو حامل جو بایدن به سمت دفتر نخست وزیری تظاهرات کردند.

از زمان وقوع کودتای نافرجام ماه گذشته احساسات ضد آمریکایی در ترکیه افزایش یافته است. آقای بایدن امیدوار است تا حدی از مشکلات موجود در مناسبات دو کشور بکاهد ولی امکان تاثیر گذاری محدودی دارد.

XS
SM
MD
LG