لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

هیات شركت هواپیماسازی بوئینگ «هفته آینده به تهران سفر می كند»


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

روابط عمومی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از سفر یک هیات شرکت هواپیماسازی بوئینگ به تهران برای بررسی همکاری‌های احتمالی این شرکت با خطوط هواپیمایی ایران خبر داده است.

به گزارش روز جمعه ۲۰ فروردین ماه ایرنا، روابط عمومی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است:با سفر این هیات به تهران ابعاد همكاری‌های احتمالی بوئینگ در راستای پشتیبانی ناوگان فعلی با حضور مدیران ارشد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و مدیران سایر شركت‌های هواپیمایی ایرانی در بخش خصوصی مورد بررسی قرار می گیرد.

هنوز شرکت هواپیمایی بوئینگ به این خبر روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی واکنش نشان نداده است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، ۱۳ اسفند اعلام کرده بود، برای خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ از مدیران این شرکت دعوت شده تا به ایران سفر کنند.

این در حالی است که وزارت خزانه‌داری ایالات متحده پنجم فروردین ماه«مجوز کلی» برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کرد که بر اساس آن شرکت‌های آمریکایی اجازه خواهند داشت پس از بیش از سه دهه به ایران هواپیما بفروشند.

در متن این «مجوز کلی» تصریح شده است: شهروندان آمریکایی مجاز هستند که در کلیه تراکنش‌های رایج مربوط به مذاکرات، و همچنین قراردادهای مشمول «صدور مجوز فعالیت‌های مرتبط با صادرات و بازصادرات هواپیماهای مسافری تجاری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران» مشارکت کنند. با این شرط که اجرایی شدن هر یک از این قراردادها نیازمند مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی است (قرارداد مشروط).

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا روز ۲۶ دی ماه پارسال طی فرمانی، مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کرده بود.

این مجوز در آستانه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صادر شد که امضای آن به رویارویی میان ایران و جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای تهران پایان داد.

پس از صدور مجوز باراک اوباما، شرکت آمریکایی بوئینگ روز ۳۰ بهمن اعلام کرد که از دولت آمریکا برای انجام فعالیت تجاری با ایران چراغ سبز گرفته است.

این شرکت آمریکایی گفته بود، بر اساس مجوزی که دریافت کرده است این شرکت اجازه دارد با شرکت‌های هواپیمایی مورد تأیید در ایران همکاری کند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران، نیز روز ۱۳ اسفندگفته بودبرای خرید هواپیماهای مسافربری بوئینگ از مدیران این شرکت دعوت کرده‌ایم تا به ایران سفر کنند.

آمریکا پس از گروگانگیری دیپلمات‌هایش در تهران در سال ۱۳۵۸ فروش هواپیماهای مسافربری را به ایران ممنوع کرد.

XS
SM
MD
LG