لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

رییس جمهور اسبق برزیل به اتهام فساد مالی به حبس محکوم شد


لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهور اسبق برزیل
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهور اسبق برزیل

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهور اسبق برزیل، به اتهام فساد مالی و پولشویی به ۹ سال و نیم حبس محکوم شده است.

به گزارش رویترز، سیرجیو مورو، یک قاضی فدرال روز چهارشنبه آقای لولا را به حبس محکوم کرده است، اما وی تا زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر آزاد خواهد بود.

طبق این گزارش در حالی دادگاه رییس جمهوری اسبق برزیل را به زندان محکوم کرده است که بسیاری و از جمله وکلای او انتظار صدور چنین حکمی را داشتند.

رییس جمهوری اسبق برزیل به هدایت شبکه فساد در شرکت نفتی دولتی پتروبراس متهم شده است.

رویترز می گوید، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا که در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رییس جمهوری برزیل بود، به دلیل سیاست‌های اقتصادیش تغییرات مهمی در این کشور به ویژه برای فقرا ایجاد کرد.

طبق این گزارش، به رغم این اتهامات علیه آقای لولا داسیلوا،از او به عنوان یکی ازسیاستمدار پر طرفدار در برزیل یاد می شود.

این در حالی است که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و وکلای او می گویند،اتهامات مطرح شده علیه رییس جمهوری اسبق بیشتر شائبه سیاسی دارند تا از این طریق مانع کاندیداتوری آقای لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ در برزیل شوند.

رویترز می گوید، نتیجه تحقیقات دو ساله از پرونده فساد در شرکت نفتی دولتی پتروبراس نشان می دهدکه افراد سیاسی که توسط حزب لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا (حزب کارگران)در شرکت نفتی دولتی پتروبراس انتصاب شده بودند، قراردادها و مناقصه این شرکت نفتی را با قیمتی بالاتر به برخی از شرکت‌های منهدسی واگذار کرده و از این طریق رشوه و کمک‌های مالی برای حزب خود دریافت کرده اند.

این پرونده فساد ودیگر پرونده‌های مرتبط باعث شد تا دولت مورد حمایت حزب کارگران به ریاست جمهوری دیلما روسف از قدرت برکنار شود.

XS
SM
MD
LG