لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

ادامه شمارش آرای عمومی؛ هیلاری «کلینتون دو میلیون رای بیشتر» از دونالد ترامپ دارد 


 دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در مهمانی یک نهاد خیریه در نیویورک (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در مهمانی یک نهاد خیریه در نیویورک (عکس از آرشیو)

گزارش‌ها حاکی است که با ادامه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا روز چهارشنبه هیلاری کلینتون با اختلاف دو میلیون رای در آرا عمومی ازدونالد ترامپ پیش افتاده است.

این در حالی است که دونالد ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر حد نصاب آرای الکترال لازم را به دست آورد و به عنوان رییس جمهوری منتخب انتخاب شد.

به گزارش شبکه «ان بی سی نیوز»، نهاد غیر حزبی «پولیتکال کوک ریپورت» که آمار انتخابات اخیر را جمع آوری می کند اعلام کرده است: با ادامه شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری تا روز چهارشنبه هیلاری کلینتون ۶۴ میلیون و ۲۲۵ هزار رای و دونالد ترامپ نیز ۶۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رای کسب کرده اند.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی با استناد به آمار خود از اختلاف دو میلیون رای خبر داده است و می گوید، هنوز دو میلیون رای دیگر در ایالت کالیفرنیا شمارش نشده است.

این در حالی است که سی ان ان بر اساس آمار خود می گوید، این اختلاف تا روز چهارشنبه در حدود یک میلیون و ۸۲۰ هزار رای است.

به گزارش «سی ان ان» یکی از دلایل پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیشتازی وی در ایالت هایی مانند پنسلوانیا، میشیگان و ویسکانسن است که در چند انتخابات گذشته به نامزدهای دمکرات رای می دادند، اما در این انتخابات دونالد ترامپ توانست در آنها بیشتر رای کسب کند.

«سی ان ان» اضافه کرده است، شمارش آرا همچنان در ایالت میشیگان ادامه دارد. پیشتر این رسانه آمریکایی پیش بینی کرده بود که رقابت در این ایالت بسیار نزدیک است.

طبق این گزارش شماری از کارشناسان علوم رایانه‌ای و وکلای انتخاباتی از هیلاری کلینتون خواسته اند تا خواهان بازشماری آرا در این سه ایالت شود.

آنها می گویند، در برخی از مناطق ایالت هایی مانند پنسلوانیا که از سیستم کامپیوتری برای شمارش آرا استفاده شده است، احتمال می رود که اختلالاتی در شمارش آرا روی داده باشد و برای اطمینان از اینکه این کامپیوترها هک نشده اند، بهتر است آرا در این حوزه ها بازشماری شود.

به گزارش هافینگتون پست، تغییر نتیجه انتخابات در این سه ایالت می توانست به پیروزی خانم کلینتون بیانجامد.

به گزارش رادیو «ان پی آر» دو هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری شمارش آرا در ایالت کالیفرنیا همچنان ادامه دارد و هنوز دو میلیون رای در این ایالت شمرده نشده است. این رادیو دلیل تاخیر در شمارش آرا کالیفرنیا را برگزاری رفراندوم های ایالتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده است.

در انتخابات سال ۲۰۰۰ ال‌گور نامزد دمکرات‌ها به رغم کسب بیش از نیم میلیون رای بیشتر از مجموع آرا عمومی در مقابل جرج بوش، نامزد حزب جمهوریخواه شکست خورد.

XS
SM
MD
LG