لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

طرح قرار دادن سپاه در «فهرست سازمان‌های تروریستی» در کنگره آمریکا


گزارش‌ها حاکی است که تد کروز و جیم اینهاف، دو سناتور جمهوریخواه به همراه مک کال، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه طراحی هایی را به سنا و مجلس نمایندگان معرفی کرده‌اند که براساس آنها از وزیر امورخارجه این کشور خواسته شده تا سپاه پاسداران را در «فهرست سازمان های تروریستی» قرار دهد.

به گزارش وب سایت تد کروز، این سناتور جمهوریخواه گفته است: روز گذشته من دو طرح به همراه دو نماینده مجلس نمایندگان مایکل مک‌کال (از تگزاس) و ماریو دیاز بالارت (از فلوریدا) مطرح کردیم که آمریکایی‌ها را در مقابل تهدید تروریسم رادیکال اسلامی محافظت خواهد کرد و از وزارت امور خارجه خواهد خواست تا سپاه پاسداران ایران و اخوان المسلمین را پاسخگو کند. دو سازمان با ایدئولوژی خشونت بار اسلامی که ماموریت خود را نابودی غرب می‌دانند.

وب سایت این سناتور جمهوریخواه تصریح کرده است: هر دو طرح وزارت خارجه را موظف می‌کند که گزارش دهد که آیا این دو سازمان براساس معیار‌ها این وزارتخانه باید در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار بگیرند یا نه. اگر شرایط قرار گرفتن در این فهرست را دارند، آنگاه این دو طرح آمریکا را قادر خواهد کرد از دسترسی این دو سازمان به منابع مالی برای ترویج فعالیت‌های تروریستی جلوگیری کند.

سناتور کروز گفته است، معرفی این طرح‌ها جهت اصلاحات موردنیاز در جنگ علیه تروریسم اسلامی مایه افتخارم است.

مایکل مک‌کال، نماینده یکی از حوزه‌های انتخابیه در ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان، نیز گفته است، چنانچه یک سازمان خارجی به یک گروه تروریستی شباهت داشته باشد، مانند یک گروه تروریستی فعالیت کند و از تروریسم حمایت کند، می‌بایست آنچه که هست نامیده شود؛ (یعنی) یک سازمان تروریستی خارجی.

این نماینده جمهوریخواه کنگره اضافه کرده است: همانطور که آشکار است، سال‌ها است که سپاه به اجازه داده شده با استفاده از شرکت‌های صوری و شبکه مخفیانه غیرقانونی فعالیت کرده و عملا از شناسایی های رسمی بگریزد. دولت اوباما به خاطر دستیابی به توافق معیوب هسته‌ای چشم خود را براین فعالیت‌ها بسته بود، (توافق هسته‌ای) که آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران گفته بود رفتار ایران را تغییر نخواهد داد.

مایکل مک‌کال تصریح کرده است: در نیتجه چنین اقدامی، نیروی قدس ایران به تامین مالی و آموزش نیروهای نیابتی همچون حزب الله و حماس ادامه می‌دهد و منافع امنیت ملی ما و همچنین متحدان ما را در منطقه به خطر می‌اندازد.

وی اضافه کرده است: هرچند خیلی پیش‌تر می‌بایست آیت الله‌ها پاسخگو می‌شدند، اما این طرح گامی در مسیر درست است.

این گزارش مشخص نکرده است که چه زمانی این طرح ها در کمیسیون های مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد یا در صحن علنی سنا و مجلس نمایندگان به رای گذاشته خواهند شد.

وزارت امورخارجه امریکا در گزارش های سالانه خود درباره وضعیت «تروریسم جهانی»، جمهوری اسلامی ایران را «بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان» معرفی می کند.

در مهرماه سال ۱۳۸۶ سنای آمريکا با ۷۶ رای مثبت در برابر ۲۲ رای منفی، به طرح غير الزام آور جان کيل، سناتور جمهوريخواه و جوزف ليبرمن، سناتور مستقل، از دولت وقت آمريکا، جرج بوش، خواست که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.

یکماه بعد دولت وقت آمریکا سپاه پاسداران ایران را مورد تحریم قرار داد.

XS
SM
MD
LG