لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

نمايندگان دمکرات خواستار تعويق سخنرانی نتانياهو در کنگره شدند


بيست و سه نماينده دمکرات کنگره آمريکا روز پنجشنبه ۱۹ فوريه در نامه ای به جان بينر، رييس مجلس نمايندگان اين کشور،‌ از وی خواسته اند تا سخنرانی بنيامين نتانياهو،‌ نخست وزير اسرائيل، را که قرار است در ماه ميلادی آينده در کنگره امريکا ايراد شود، به تعويق اندازد.

جان بينر از بنيامين نتانياهو دعوت کرده است تا در نشست مشترک سنا و مجلس نمايندگان در سوم ماه مارس(۱۲ اسفندماه ) سخنرانی کند. اين موضوع با مخالفت کاخ سفيد مواجه شده است.

اين دعوت نه تنها واکنش حزب دمکرات و دولت آمريکا را در پی داشت، بلکه رقبای بينامين نتانياهو نيز به شدت از اين اقدام انتقاد کرده‌اند.
انتخابات اسرائيل ۲۶ اسفندماه برگزار شد.

قرار است نخست وزير اسرائيل در سخنرانی خود در کنگره آمريکا در خصوص تهديد برنامه هسته ای ايران سخنرانی کند.

سخنرانی نتانياهو روز ۱۲ اسفندماه، دو هفته قبل از برگزاری انتخابات اسرائيل، در کنگره آمريکا ايراد می شود، موضوعی که با مخالفت صريح کاخ سفيد مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين نمايندگان در نامه خود خواستار تعويق اين دعوت شده اند.

اين ۲۳ نماينده عضو حزب دمکرات در نامه خود تصريح کرده اند:‌ به عنوان نمايندگان حامی اسرائيل، معتقدیم که به نظر می رسد که از يک رهبر خارجی بمثابه ابزاری سياسی عليه رييس جمهور (امريکا)‌ استفاده می کنيد.

کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در تلاشند تا به توافقی جامع برای مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دستيابند. اکنون مذاکرات برای دستيابی به توافقی کلی (سياسی) تا ۳۱ ماه مارس (اوايل فررودين ماه سال آينده) درجريان است که پس از ان می بايست توافق جامع با جزييات فنی تا ماه ژوئن نهايی شود.

اين نمايندگان دمکرات تصريح کرده اند: رابطه ما با اسرائيل بسيار مهم تر از ان است که دست مايه بازی های سياسی بشود.

۲۳ نماينده دمکرات خطاب به جان بينر گفته اند: ما جدا از شما می خواهيم تا دعوت را به بعد از انتخابات اسرائيل و همچنين مهلت دستيابی به توافق کلی با ايران به تقويق بيندازيد.

این در حالی است که با اوج گرفتن اعتراض رقبای نتانیاهو در انتخابات آینده اسرائیل، سلیم جبران، رییس کمیسیون انتخابات اسرائیل گفته است که سخنرانی نخست وزیر باید با پنج دقیقه تاخیر در اسرائیل پخش شود و سردبیران خبر هر سخنی که مشکوک به تبلیغ برای کمپین انتخاباتی نتانیاهو است، حذف کنند.

XS
SM
MD
LG