لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

گزارش تجارت خارجی ایران در فروردین؛ کاهش چشمگیر صادرات و اوج‌گیری واردات


واردات ایران در فروردین ماه امسال به دو میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار رسید.
واردات ایران در فروردین ماه امسال به دو میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار رسید.

صادرات غیرنفتی ایران در اولین ماه سال جاری خورشیدی کاهش ۱۰ درصدی داشته و واردات کشور نیز نزدیک به ۲۴ درصد افزایش نشان می دهد. با اینحال، هنوز هم تراز تجارت خارجی غیرنفتی ایران مثبت است.

بر اساس گزارشی که سایت رسمی گمرک ایران چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در سایت رسمی خود منتشر کرده است، در مجموع ۳۷۵ میلیون دلار ارزش صادرات غیرنفتی ایران بیش از مجموع ارزش واردات به کشور بوده است.

براساس این گزارش، صادرات غیرنفتی ایران در فروردین ماه امسال به دو میلیارد و ۷۲۳ میلیون دلار رسید. همچنین واردات ایران در فروردین ماه امسال به دو میلیارد و ۳۴۸ میلیون دلار رسید.

این گزارش اشاره‌ای به آمارهای فروردین ماه سال گذشته و مقایسه آمار نکرده است، اما بر اساس گزارش فروردین ماه سال گذشته گمرک، میزان صادرات کشور در اولین ماه سال کمی بیش از سه میلیارد دلار و واردات کشور نیز یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار بود.

بدین ترتیب، صادرات کشور کاهش چشمگیر یافته و در مقابل واردات به مقدار زیادی اوج گرفته است.

گزارش روز چهارشنبه گمرک حاکی است که ۱۰ اقلام عمده صادراتی ایران محصولات خام نفتی و معدنی بوده است. در مجموع این ده قلم کالای عمده صادراتی مجموعا یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار بوده است.

اقلام عمده وارداتی نیز شامل ذرت دامی ،برنج، وسایل نقلیه موتوری و کنجاله بوده است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در فروردین ماه سال‌جاری به ترتیب شامل چین به ارزش ۶۱۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۴۹۷ میلیون دلار، عراق با ۳۸۸میلیون دلار،هند با ۲۴۸ میلیون دلار و جمهوری کره با ۱۵۳ میلیون دلار بوده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در فروردین ماه به ترتیب شامل کشورهای چین با ۴۸۵ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴۰۲ میلیون دلار، ترکیه با ۱۸۰ میلیون دلار، جمهوری کره با ۱۴۳ میلیون دلار و هند با ۱۳۱ میلیون دلار‌ بوده است.

کاهش صادرات میعانات گازی

در این گزارش، نکته‌ای که جلب توجه می کند آمار ارزش صادرات میعانات گازی است. این ماده خام نوعی نفت خام فوق سبک است که میادین گازی تولید می شود.ایران این ماده خام نفتی را در سبد صادرات غیرنفتی قرار می دهد.

گمرک حجم صادرات میعانات گازی را ذکر نکرده، اما ارزش صادرات آن را ۴۹۳ میلیون دلار عنوان کرده است. گزارش سال گذشته فروردین ماه گمرک نشان می دهد که ارزش صادرات میعانات گازی در همان ماه ۵۴۵ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که قیمت نفت در فروردین سال جاری (نیمه مارس تا نیمه آوریل) حدود ۵۵ دلار بوده، اما در دور مشابه سال گذشته حدود ۴۴ دلار بود. افت ۱۰ درصدی ارزش صادرات میعانات گازی از یک طرف و افزایش ۲۵ درصدی قیمت نفت نشان می دهد که حجم صادرات میعانات گازی ایران در فروردین ماه به شدت کاهش یافته است.

اهمیت صادرات میعانات گازی ایران در این نکته است که میعانات همواره سهمی چشمگیر در کل صادرات غیرنفتی کشور داشته است.

مقامات ایران می گویند که قبل از رفع تحریمها، ایران ۷۰ میلیون بشکه میعانات گازی بی‌مشتری ذخیره شده در نفتکشها داشت و همه آنها طی سال گذشته به فروش رسید. سال گذشته صادرات میعانات گازی ایران نسبت به سال ۹۴ حدود ۷۸ درصد افزایش یافت و به ۱۸ میلیون و ۶۶۳ هزار تن رسید.

XS
SM
MD
LG