لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

دی‌میستورا: مذاکرات صلح سوریه فعلا برگزار نخواهد شد 


استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز پنجشنبه نهم ژوئن تصریح کرده است، دور تازه مذاکرات صلح در ژنو برگزار نخواهد شد، مگر اینکه همه طرف‌های درگیر در جنگ سوریه بر سرطرحانتقال قدرت سیاسی در این کشوربراساس ضرب الاجل اول اوت به توافق دست یابند.

به گزارش رویترز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با این حال گفته است که نشست های فنی غیرعمومی درشهرهای مختلف برای بررسی و بحث درباره مسایلی چون آینده ارتش سوریه و دیگر نهادهای کشوری پس از انتقال قدرت سیاسی برگزار خواهد شد.

استفان دی میستورا که با خبرنگاران صحبت می کرد، اظهار داشت: من همین چند روز پیش به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع دادم که زمان برگزاری دور سوم مذاکرات طرف‌های داخلی سوریه فرا نرسیده است.

وی اضافه کرده است: «چرا؟ برای این که می دانیم دور سوم مذاکرات می بایست مذاکراتی جدی و بنیانی باشد.»

استفان دی میستورا تاکید کرده است که چنین نشستی به مثابه حرکت به سمت انتقال سیاسی برای پایان دادن به جنگ پنج ساله در سوریه خواهد بود.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در ادامه گفته است: ضرب الاجل اول ماه اوت (یازدهم مردادماه) قابل دستیابی است و می بایست برای دستیابی به هدف در این تاریخ تلاش کنیم.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ماه گذشته در ژنو تاکید کرده بود ، تا روز اول اوت قرار است طرفین درگیری‌های سوریه در مورد چارچوبی برای دوران انتقال قدرت به توافق برسند.

آزادی زندانیان

استفان دی میستورا همچنین می گوید، مقام‌های روسی از آزادی تعداد زیادی از زندانیان حکومت بشار اسد خبر داده اند، اما می بایست منتظر جزییات این خبر ماند.

به گزارش رویترز، گفته می شود ۱۰۰ هزار نفر از مخالفان در زندان‌های حکومت بشار اسد در حبس هستند. این در حالی است که تعداد کسانی که در حبس گروه‌های مخالف هستند مشخص نیست.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با این حال اظهار داشت: (آزادی زندانیان) ممکن است در طول ماه رمضان اتفاق بیفتد و احتمالا تصمیمی یک‌طرفه از سوی حکومت برای نشان دادن حسن نیت باشد. این مساله بسیار بزرگی است چرا که موضوع هزاران هزار نفر است.

به گزارش رویترز حکومت بشار اسد به سازمان ملل اجازه داده است تا به ۱۹ منطقه تحت محاصره نیروهای دولتی کمک‌های انساندوستانه ارسال کند.

XS
SM
MD
LG