لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۱

تجمع مخالفان توافق ایران مقابل کنگره آمریکا با حضور ترامپ و کروز


تجمع روز چهارشنبه را طرفداران «تی پارتی» برگزار کردند. عکس: گلناز اسفندیاری
تجمع روز چهارشنبه را طرفداران «تی پارتی» برگزار کردند. عکس: گلناز اسفندیاری

دو نامزد جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۸ شهریور در تجمعی مقابل کنگره خواستار رد توافق هسته‌ای ایران شدند. در همین حال گزارش‌ها حاکی است که جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان بر سر رای گیری درباره توافق قدرت‌های جهانی با ایران دچار اختلاف نظر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تد کروز و دونالد ترامپ، دو نامزد از حزب جمهوریخواهان، در تجمعی مقابل کنگره آمریکا با حمله به توافق هسته‌ای با ایران گفتند این توافق که به دلیل مذاکرات ناکافی به دست آمده، زندگی و جان شمار زیادی از آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را به مخاطره خواهد انداخت و رییس جمهوری آینده آمریکا می‌بایست آن را رد کند.

دونالد ترامپ در این تجمع گفت: «آدم‌های بسیار، بسیار احمقی ما را رهبری می‌کنند». وی تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران، حاصل مذاکرات، ناکافی است.

تد کروز، دیگر نامزد جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نیز در این تجمع گفت که حامیان این توافق در آینده دست‌شان به خون آلوده خواهد شد.

وی افزود: «شما نخواهید توانست دست‌های خونین خود را بشویید».

این نماینده جمهوریخواه از جان بینر، رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا به عنوان مردانی که می‌توانند مانع اجرای این توافق بشوند نام برد.

تدکروز همچنین گفت: «فرمانده کل قوایی (رییس جمهوری آینده) که لیاقت دفاع از این ملت را داشته باشد باید خود را آماده کند تا در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ این توافق فاجعه‌بار را پاره کند».

تجمع روز چهارشنبه را طرفداران «تی پارتی»، طرفداران جناح محافظه کار در حزب جمهوریخواه و همچنین فعالان طرفدار اسرائیل برگزار کردند.

اختلاف بین جمهوریخواهان

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان مجبور شدند برنامه خود را برای آغاز مذاکره در خصوص توافق هسته‌ای با ایران به تعویق بیاندازند، چرا که برخی از جمهوریخواهان تهدید کردند ممکن است از برنامه از پیش تعیین شده برای رد این توافق در مجلس نمایندگان حمایت نکنند.

این اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان معتقدند با توجه به اینکه بدون حمایت لازم در سنای آمریکا احتمالا قادر نخواهند بود که این توافق را در سنا رد کنند بنابراین می‌بایست یک رویکرد جایگزین در این خصوص ارائه شود.

بیل فلورس، نماینده جمهوریخواه از تگزاس گفته است: «ما می‌بایست از هر ابزاری برای متوقف کردن این توافق بد استفاده کنیم».

به گزارش آسوشیتدپرس، این اختلافات اندکی پیش از آغاز بحث مجلس نمایندگان در خصوص این توافق بروز کرده است و هنوز نتیجه این اختلافات مشخص نیست.

استیو استایورز، نماینده جمهوریخواه ایالت اوهایو نیز در این خصوص اظهار داشت: «به نظر می‌رسد که اختلافاتی (در مجلس بر سر این مسئله) وجود دارد».

تاکنون ۴۲ سناتور آمریکایی از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده‌اند. این تعداد سناتور می‌تواند مانع بررسی توافق هسته ای با ایران در سنای آمریکا شوند.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارند تا توافق هسته‌ای با ایران را مورد بررسی قرار دهند.

XS
SM
MD
LG