لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

هند خرید نفت از ایران را در سال جاری «کاهش می‌دهد»


هند بعد از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است
هند بعد از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است

وزیر نفت هند اعلام کرده است که در سال جاری مالی هند که تقریبا همزمان با سال خورشیدی ایران آغاز شد، واردات نفت این کشور از ایران کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند چهارشنبه ۲۸ تیرماه در پاسخ کتبی به جواب نمایندگان پارلمان این کشور درباره خرید نفت از ایران نوشته است که در سال جاری مالی هند نسبت به سال قبل واردات نفت از ایران کاهش می‌یابد.

وی نوشته است که ایران قبلا مهلت ۹۰ روزه برای پرداخت محموله‌های نفتی وارداتی پالایشگاههای هند می‌داد، اما اکنون این دوره را ۶۰ روزه کرده است.

هند بعد از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.

قبلا رسانه‌های هند و خارجی با استناد به منابع رسمی گزارش داده بودند که هند ایران را تحت فشار قرار داده است که یا قرارداد توسعه میدان گازی «فرزاد ب» در خلیج فارس را امضا کند یا پالایشگاههای دولتی هند واردات نفت از ایران را ۲۰ درصد کاهش خواهند داد. این میدان حدود ده سال پیش به وسیله کنسرسیومی به رهبری شرکت «او ان جی سی» هند کشف شد.

در این میان بیژن نامدار زنگنه نیز فروردین ماه اعلام کرد که ایران نمی‌تواند قراردادی ۳۰ ساله را تحت فشار امضا کند. وی گفت که «کار با تهدید جلو نمی‌رود. هند از مشتریان خوب ما است، اما اگر مایل به کاهش واردات نفت هستند، مشکلی نداریم».

وی با اظهار علاقه به گسترش همکاری پیرامون توسعه میدان «فرزاد ب» با هند گفت که این کشور بجای زبان «تهدید» با زبان «انصاف» صحبت کند.

سه روزی بعد از اظهارات زنگنه، خبرگزاری بلومبرگ ۱۹ فروردین ماه به نقل از «افراد آگاه» گزارش داد که شرکت ملی نفت ایران مهلت اعتبار پرداخت برای پالایشگاه‌های هند را از ۹۰ روز به ۶۰ روز کاهش خواهد داد. این گزارش در ادامه نوشت که گفته می‌شود که ایران همچنین قصد دارد تخفیف حمل نفت را از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش دهد.

رویترز می‌نویسد که وزیر نفت هند در نامه خود به نمایندگان پارلمان اشاره‌ای به میزان کاهش واردات نفت ایران نکرد، اما منابعی به این خبرگزاری گفته‌اند که پالایشگاههای دولتی هند خرید نفت از ایران را برای سال جاری مالی ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG