لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

دادستانی سبزوار کنسرت سالار عقیلی را لغو کرد


سالار عقیلی
سالار عقیلی

اجرای کنسرت موسیقی سالار عقیلی در سبزوار لغو شد و رئیس اداره ارشاد این شهر نیز اعلام کرده از علت لغو این کنسرت اطلاعی ندارد.

ایرنا گزارش کرده که کنسرت آقای عقیلی قرار بود روز جمعه ۱۵ مرداد در سالن هلال احمر شهر سبزوار برگزار شود٬ اما بنا به دلایل نامعلومی اجرای این برنامه لغو شده است.

مسعود پسندیده٬ عضو شورای شهر «سبزوار» گفته که «اجرای این کنسرت دارای مجوز قانونی بوده و از مسئولان خواسته‌ایم دلایل لغو آن را توضیح دهند.»

محمد علی‌آبادی٬ رئیس اداره ارشاد سبزوار هم از دادستانی خواسته دلایل لغو این کنسرت را اعلام کنند.

خبرگزاری فارس نیز گزارش کرده دستور لغو این کنسرت از سوی دادستان عمـومی و انقلاب سبزوار صادر شده است.

این خبرگزاری تصویر دستور دادستان به رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی این شهر را منتشر کرده که در آن دستور لغو کنسرت یادشده بدون ارائه توضیحی دیده می‌شود.

سالار عقیلی هم گفته «از این موضوع بسیار ناراحت» است و این پرسش را مطرح کرده که «چرا وقتی کنسرتی مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد، باید با این مسائل روبه‌رو شود؟»

آقای عقیلی افزوده «ما تکلیف‌مان را نمی‌دانیم٬ باید از ارشاد مجوز بگیریم یا از دادستانی؟ یا اگر نیازی به مجوز دادستانی است، دیگر چرا از ارشاد باید مجوز بگیریم؟»

اختلاف دادستانی‌ها٬ پلیس و وزارت ارشاد در نحوه صدور مجوز و اجرای کنسرت در شهر‌های مختلف ایران در سال‌های اخیر منجر به لغو ده‌ها برنامه موسیقی شده که آخرین آنها لغو کنسرت سالار عقیلی در سبزوار است.

رسانه‌های دولتی چندی پیش از «قانع» شدن اداره اماکن نیروی انتظامی به محدود کردن حوزه اظهارنظر خود به مقوله‌های ترافیکی و انتظامی کنسرت‌ها خبر داده بودند که مقام‌های پلیس چندی بعد درباره این خبر توضیحات متفاوتی ارائه کردند.

آن‌ طور که این رسانه‌ها اعلام کرده‌اند روز ۲۰ تیر مصوبه‌ای از سوی دولت به پلیس ابلاغ شده که بر اساس آن «برگزاری کنسرت‌ها نیازی به استعلام از نیروی انتظامی ندارد.»

این در حالی است که سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا در واکنش به انتشار این گزارش‌ها گفته «هیچ تغییری در ماموریت پلیس در مسئله برگزاری کنسرت‌ها ایجاد نشده و وظیفه پلیس کمافی‌السابق خواهد بود.»

این مذاکرات و ابلاغ مصوبه دولت پس از آن صورت گرفت که گزارش‌های متعددی از لغو کنسرت‌هایی که دارای مجوز ارشاد بودند در تهران و برخی دیگر از شهر‌های ایران منتشر شد.

کنسرت نوازندگان و خوانندگان مشهوری چون کیهان کلهر و شهرام ناظری تاکنون در نیشابور لغو شده‌اند که همین مسئله با اعتراض‌های فراوانی در ایران مواجه شده بود.

قوه قضائیه٬ اداره اماکن نیروی انتظامی در تهران و شورای تأمین در شهرستان‌ها از جمله نهادهای مؤثر در لغو کنسرت‌هایی هستند که پیشتر وزارت ارشاد اجازه برگزاری آنها را صادر کرده بود.

علی جنتی٬ وزیر ارشاد هم در واکنش به این مساله گفته «متولی و مسئول» اصلی حوزه فرهنگ و هنر، وزارت ارشاد است و تنها این وزارتخانه است که در این عرصه «نقش حاکمیتی» دارد.

این در حالی است که مقام‌های پلیس و قوه قضائیه نیز در این رابطه نظر دیگری دارند و حتی فرماندهان سپاه نیز در حمایت از پلیس وارد این ماجرا شده‌اند.

در همین رابطه مسعودجزایری٬ معاون ستاد کل نیروهای مسلح در«ابلاغیه‌ای» خطاب به حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، اعلام کرد که «ماموریت ناجا در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی از جمله محل برگزاری کنسرت‌ها باید با جدیت انجام شود.»

احمد علم الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی نیز روز جمعه، ۲۵ تیر با انتقاد شدید از مصوبه دولت تهدید کرده بود که قوه قضائیه اجازه نمی‌دهد «جمهوری اسلامی ایران کانون توسعه فساد و فحشا شود.»

XS
SM
MD
LG