لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

اردوغان: ساختار نیروهای مسلح ترکیه بازسازی خواهد شد


رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه گفته است، به دنبال کودتای نافرجام شامگاه جمعه، به سرعت ساختار ارتش بازسازی می شود و «خون تازه ای» به ارتش تزریق خواهد شد. وی همچنین تصریح کرده در صورت لزوم وضعیت فوق العاده تمدید خواهد شد.

رجب طیب اردوغان در گفت وگو با رویترز در کاخ ریاست جمهوری در آنکارگفته است: احتمال تلاش دوباره برای انجام کودتا در ترکیه وجود دارد، ولی دست زدن به چنین اقدامی آسان نخواهد بود،‌ما اکنون بسیار هشیار هستیم.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه تاکیده کرده است: خیلی واضح است که شکاف و ناکارآمدی در سیستم اطلاعاتی ما وجود دارد. الزامی نیست که این مساله انکار شود یا بر آن سرپوش گذاشته شود، من این موضوع را با رییس سازمان اطلاعات ملی در میان گذاشته ام.

وی اضافه کرده است: شب کودتا من تلاش کردم تلفنی با رییس سازمان اطلاعات تماس بگیرم، اما نتوانستم اورا پیدا کنم.

شامگاه جمعه شماری از نیروی‌های نظامی در ترکیه تلاش کردند با سرنگون کردن دولت رجب طیب اردوغان قدرت را در این کشور در دست بگیرند. اما کودتا به دنبال حضور طرفداران رییس جمهوری ترکیه در خیابان‌ها شکست خورد.

رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه همچنین گفته است، در صورت لزوم مانعی بر تمدید وضعیت فوق العاده در ترکیه پس از پایان مدت تعیین شده وجود ندارد.

رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته در این کشور به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد. وی گفته بود، هدف اعلام وضعیت فوق العاده این است که به سرعت و به طور موثر همه اقدامات لازم برای از بین بردن تهدیدها علیه دمکراسی، حکومت قانون و حقوق مردم و آزادی‌ها انجام شود.

با این حال، رجب طیب اردوغان روز پنجشنبه به رویترز گفته است، با جنبش فتح الله گولن می بایست به عنوان یک سازمان تروریستی برخورد شود.

وی فتح الله گولن، روحانی اهل ترکیه که هم اکنون در ایالت پنسلوانیا آمریکا زندگی می‌کند، متهم کرده که هدایت کودتای نافرجام شب جمعه را برعهده داشته است. این در حالی است که فتح الله گولن این اتهام را رد می‌کند.

رییس جمهوری ترکیه گفته است: «ما به مبارزه هرکجا که باشد ادامه می دهیم. این ادم هادر نهادهای دولتی کشورنفوذ کرده اند و علیه دولت دست به شورش زده اند.»

رجب طیب اردوغان گفته است در جریان کودتای نافرجام ۲۴۶ نفر کشته و دو هزار ۱۸۵ نفر نیز مجروح شده اند. وی روز گذشته گفته بود که ۲۴ نفر نیز از نیروهای کودتاچیان کشته شده اند.

گزارش رسانه های حاکی است که به دنبال شکست کودتا، دولت ترکیه در روزهای اخیر بیش از ۶۰ هزار نظامی، معلم و قاضی را بازداشت، تعلیق یا از کار اخراج کرده است.

XS
SM
MD
LG