لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

دفتر رییس جمهوری ترکیه: منظور اردوغان تمجید از حکومت هیتلر نبود


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

دفتر ریاست جمهوری ترکیه جمعه اول ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اظهارات رجب طیب اردوغان در مورد نظام حکومتی آلمان در دوران زمامداری‌ آدولف هیتلر درست برداشت نشده و نظر آقای اردوغان این نبوده که سیستم حکومتی در دوران دیکتاتور سابق آلمان، نظامی کارآمد بوده است.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، پنجشنبه به هنگام بازگشت از عربستان سعودی و در پاسخ به پرسشی در خصوص امکان پذیر بودن حفظ انسجام و یکپارچگی داخلی در صورت استقرار نظام ریاستی، به خبرنگاران گفته بود: «نمونه‌هایی در جهان وجود داشته است. شما می‌توانید به عنوان نمونه به دوران زمامداری هیتلر در آلمان نگاه کنید.»

طبق این گزارش براساس نوار پخش شده از این مصاحبه، رییس جمهوری ترکیه اضافه کرده است: نمونه‌های تازه تری از (این نوع حکومت) در کشورهای دیگر شکل گرفته است.»

نظام حکومتی ترکیه پارلمانی است و رییس جمهوری در این کشور نقشی تشریفاتی دارد. رجب طیب اردوغان طی سال‌های اخیر اعلام کرده است که تلاش خواهد کرد تا با تغییر قانون اساسی ترکیه، نظام حکومت این کشور را به یک سیستم ریاستی مانند آمریکا، فرانسه و روسیه تغیر دهد.

اظهارات رجب طیب اردوغان در خصوص نظام حکومتی در دوران صدارت هیتلر در آلمان واکنش‌های گسترده‌ای را پی داشته است.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که «استعاره آلمان در دوران زمامداری توسط برخی از منابع خبری تحریف شده و از آن در جهتی کاملا خلاف (نظر رجب طیب اردوغان) استفاده شده است.

این بیانیه اضافه کرده است: اقای اردوغان این مثال را مطرح کرد تا بگوید نظام ریاستی در یک کشور واحد می‌تواند وجود داشته باشد و ربطی به نظام حکومتی فدرال ندارد و اینکه نه نظام پارلمانی و نه نظام ریاستی نمی‌توانند مانع سوء استفاده از قدرت بشوند.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرده است: اگر در نظامی از قدرت سوء استفاده بشود، به ناکارایی در مدیریت منجر شده و در ‌‌نهایت به فاجعه‌ای چون ظهور هیتلر منجر خواهد شد. اما نکته مهم خواست مدیریت درست برای خدمت به ملت است.

یکی از برنامه‌های اصلی حزب رجب طیب اردوغان، «حزب عدالت و توسعه» در ترکیه، تغییر قانون اساسی این کشور با هدف افزایش اختیاراتش و تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی است.

XS
SM
MD
LG