لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

جنگ لفظی بین مقام های آلمان و ترکیه بالا گرفت


رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان

به دنبال ممانعت از سخنرانی دو مقام بلندپایه ترکیه در اجتماع ترک تبارهای آلمان، تنش لفظی بین مقام‌های دو کشور تشدید شده است و رجب طیب اردوغان آلمان را به پناه دادن به «دشمنان» ترکیه متهم کرد.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز جمعه گفته است،یک روزنامه نگارآلمانی‌ترک ،«مامور آلمان»و عضو گروه‌های مسلح کرد غیرقانونی است.

دنیز یوسل، خبرنگار روزنامه آلمانی دی ولت هم اکنون در ترکیه در بازداشت به سر می برد.

این در حالی است که یک منبع در وزارت امورخارجه آلمان در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان، این اتهامات را «بی پایه» خوانده است.

به گزارش رویترز، قرار بود بکر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه، در شهر گاگناو سخنرانی کند، اما این برنامه توسط مقامات محلی روز پنجشنبه لغو شد.

بکر بوزداغ در واکنش به لغو سحنرانیش گفته است: بگذارید به تاریخ گذشته اشان نگاه کنند. بیماری‌های قدیمی دوباره برگشته اند.

طبق این گزارش، مقام‌های دولت رجب طیب اردوغان در آستانه برگزاری همه پرسی برای تغییر قانون اساسی می کوشند حمایت نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار ترک که در آلمان زندگی می کنند، را کسب کنند.

همچنین سخنرانی نهاد زیبکچی،وزیر اقتصاد ترکیه در جمع شهروندان ترک تبار در آلمان در شهر کلن در روز یکشنبه لغو شده است. پلیس می گوید همچنین تجمع ترک تبارها در شهر فریچن نیز لغو شده است.

طبق این گزارش نهاد زیبکچی گفته به رغم لغو سخنرانی‌هایش طبق برنامه به آلمان سفر خواهد کرد.

وزیر اقتصاد ترکیه گفته است: من خانه به خانه و رستوران به رستوران خواهم رفت تا با شهروندانمان در آلمان دیدار کنم، هیچ کس نباید نگران شود.

این در حالی است که آنگلا مرکل گفته است که دولت او هیچ نقشی در لغو این تجمع‌ها و سخنرانی‌ها نداشته است.

طبق این گزارش مقامات محلی گفته اند لغو این سخنرانی‌ها به دلایل امنیتی صورت گرفته است.

در همین حال وزارت خارجه آلمان خواستار خویشتن داری ترکیه شده و از مقام های این کشور خواسته است از پاشیدن نفت «روی آتش» خودداری کنند.

رجب طیب اردوغان کشورهای اروپای غربی را متهم می کند که کودتای نافرجام سال گذشته را به شدت محکوم نکرده اند. این در حالی است که کشورهای اروپای غربی نسبت به نقض حقوق بشر و سرکوب آزادی مطبوعات پس از این کودتای نافرجام ابراز نگرانی کرده اند.

XS
SM
MD
LG