لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

رویای جام جهانی برای فیلیپین با درخشش ستاره ایرانی


ميثاق بهادران(عکس از وبسایت شبکه سوم)
ميثاق بهادران(عکس از وبسایت شبکه سوم)

تيم ملی فوتبال فيليپين با سرمربی آمريکايی و ستاره ايرانی، در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ خوش درخشيده است.

دو پيروزی و شش امتياز باعث شده اين تيم بالاتر از بحرين، ازبکستان و يمن در رده دوم گروه H بايستد. کره شمالی به خاطر تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد.

فيليپين آوازه‌ای در فوتبال ندارد اما از قديمی‌ترين تيمهای آسياست. آنها يک قرن پيش در توکيو ۱۵ بار دروازه ژاپن را باز کردند. اما نيم قرن پيش و مجدداً در توکيو، ۱۵ گل از همين تيم خوردند!

افتخار قابل اشاره‌ای در آسيا نداشته‌اند. مهم‌ترين موفقيت‌شان قهرمانی در بازيهای شرق آسيا بوده. چه سالی؟ ۱۹۱۳. زمانی که بسياری از کشورهای برتر حال حاضر فوتبال آسيا حتی عبارت فوتبال را هم نشنيده بودند.

اين روزها توماس دولی چهره‌ای متفاوت با يکصدسال يکنواخت را از اين تيم به نمايش می‌گذارد. جام جهانی ۱۹۹۸ او کاپيتان تيم ملی آمريکا بود، از جمله در استاديوم شهر ليون و بازی تاريخی مقابل ايران.

حالا او سرمربی تيمی است با لقب جالب سگ‌های خيابانی. آنها با رتبه نازل ۱۳۷ در رنکينگ فيفا، ابتدا تيم مدعی بحرين را شکست دادند و سپس يمن را که از ميزبانی محروم است، در دوحه با دو گل مغلوب کردند.

ستاره فيليپينی‌ها در اين دو مسابقه ميثاق بهادران بوده. زننده سه گل از چهار گل. هر دو گل بازی با بحرين را او به ثمر رساند. گل دوم به نام خاوير پاتينو ثبت شد که فيفا قرار است تصحيح کند.

فارغ‌التحصيل دندانپزشکی؛ پدرش ايرانی است و مادرش فيليپينی که حالا پس از اين دو بازی سنگين، برای استراحت و ديدار اقوام به تهران آمده.

به زبان فارسی تسلط دارد، اشکان دژآگه را الگوی خودش می‌داند و سابقه حضور در تمرينات استقلال تهران را هم داشته. ميثاق به سايت ورزش سه گفته است که غير از فوتبال، در مدلينگ هم فعاليت می‌کند.

ميثاق بهادران فوتبال را از تيم پاسارگاد شروع کرده. نه پاسارگاد ايران بلکه تيمی به همين نام در فيليپين که مديرش ايرانی است و برخی بازيکنانش هم ايرانی تبار هستند. آرم اين باشگاه نيز نشان فروهر است.

او شناخت دقيقی از تيم گوام دارد، صدرنشين گروه ايران در مرحله مقدماتی جام جهانی. می‌گويد: «گوام بازيکنان لس آنجلس گلگسی را به خدمت گرفته و به همين خاطر صدرنشين شده. اين تيم می‌تواند برای ايران دردسر ايجاد کند. تعجب نکردم که هر دو بازی اش را برده.»

بعد از انتشار گزارش گلزنی او در بازی با بحرين و تبار ايرانی‌اش، فهرست تعقيب کنندگانش در اينستاگرام طی يک روز، ۳ هزار نفر افزايش يافت!

پست او در فوتبال، بازی در دو سمت راست و چپ زمين بود اما حالا با تشخيص توماس دولی، جلوتر بازی می‌کند. ميثاق بهادران ۲۸ ساله است و با ۳۸ بازی ملی، کاپيتان باشگاهی است که سرمربی اسکاتلندی‌اش تصميم گرفت از او در نوک حمله استفاده کند.

باشگاه گلوبال، فصل قبل قهرمان ليگ فيليپين شد و ميثاق هم با ۱۹ گل زده در رده دوم جدول گلزنان قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG