لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۰

توصیه فيروزآبادی به مجلس درباره بررسی توافق هسته ای ایران


حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران،
حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران،

حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران، در مطلبی به تشريح نقاط قوت توافق هسته ای بين ايران و شش قدرت جهانی (برنامه جامع اقدام مشترک يا برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنيت سازمان ملل پرداخته است.

در اين مطلب که توسط دفتر ويژه رئيس ستاد کل نيروهای مسلح روز شنبه ۱۷ مردادماه منتشر شده ، آمده است:«نيروهای مسلح بيشترين دغدغه را درباره احتمال تأثير قطعنامه و برجام بر پيشرفت‌های بنيه دفاعی دارد و نگران تفسيرهای غلط مقامات آمريکايی درباره تحريم فرا هسته‌ای هستند.»

رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران در اين مطلب با اشاره به اين که «قطعنامه و برجام محاسنی دارد که متاسفانه منتقدين کمتر به آنها می پردازند»‌، در ۱۶ بند به بررسی توافق هسته ای پرداخته است.

حسن فيروز آبادی در ادامه با اشاره به اين که در اين توافق «هر اقدام از سوی طرفين منوط به اجرای تعهد داوطلبانه طرف ديگر است»، تاکيد کرده است:«اصل تناظر تعهدات داوطلبانه در تمام برجام رعايت شده است، در واقع هر اقدام از سوی طرفين منوط به اجرای تعهد داوطلبانه طرف ديگر است. در نتيجه، تعهدات به صورت گام به گام اجرا و پايش می‌شوند که در صورت نقض هر يک از طرفين، به مرحله نخست بازگشت کنند. داوطلبانه بودند تعهدات برجام نيز نکته مثبتی است که قابل توجه است.»

وی اضافه کرده است:«در واقع، در صورت نقض تعهدات برجام، سازوکاری برای بازخواست يا مطالبه خسارت و غرامت احتمالی وجود نخواهد داشت، بلکه صرفا شورای امنيت تحريم های سابق خود را دوباره اعمال می‌نمايد. به همين دليل است که مجلس شورای اسلامی نبايد دست به تصويب برجام بزند تا تبديل به تعهدی حقوقی برای ايران شود.»

پيش از اين برخی از مقام های دولتی و شماری از نمايندگان مجلس تاکيد کرده بودند که توافق هسته ای ايران و شش قدرت جهانی نبايد در مجلس تصويب شود. اين در حالی است که برخی از نمايندگان مجلس و شماری از اصولگرايان خواهان تصويب اين توافق توسط مجلس هستند.

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ايران تصويب شد و روز سوم تير نيز به تصويب شورای نگهبان رسيد، «نتيجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ايران «بايد جهت تطبيق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود»

ايران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تيرماه سال جاری در وين به توافقی جامع بر سر برنامه هسته ای جمهوی اسلامی دست يافتند و شورای امنيت در قطعنامه ۲۲۳۱ اين توافق را تأييد کرد.

«پايان بدون جنگ يا سرنگونی تحريم ها»

رييس ستاد کل نيروهای مسلح ايران در ادامه با اشاره به اين که توافق هسته ای برای پايان تحريم ها يک «بازه‌های زمانی معينی را تعيين کرده است که اين موضوع در تاريخ ۵۰ ساله تحريم شورای امنيت کم‌نظير است»، نوشته :«روزی اجرای تحريم‌های مختلف اعمال شده بر ايران پايان خواهند پذيرفت. در حاليکه پايان يافتن رژيم‌های تحريمی وضع شده توسط شورای امنيت عمدتا به وسيله جنگ يا سرنگونی و يا تسليم رژيم سياسی يا کشور مورد تحريم بود.»

حسن فيروز آبادی همچنین تصريح کرده است که برمبنای توافق وين، برنامه هسته ای ايران «نه تنها برچيده نخواهد شد، بلکه به مسير خود ادامه خواهد داد.»

XS
SM
MD
LG