لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

واکنش فابيوس به اظهارات خامنه ای: برای توافق باید کارهای زيادی صورت گیرد


لوران فابيوس به همراه محمد جواد ظریف
لوران فابيوس به همراه محمد جواد ظریف

لوران فابيوس ، وزير خارجه فرانسه، روز پنجشنه ۲۰ فروردين ماه گفته است، اظهارات علی خامنه ای، رهبر ايران درباره لغو يکباره همه تحريم های نشان می دهد که برای دستيابی به توافق نهايی کارهای زيادی بايد صورت گيرد تا هيچ مساله ای در پرده ابهام باقی نماند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، لوران فابيوس که در برابر قانونگذاران فرانسه صحبت می کرد، اظهار داشته است: مسایلی وجود دارند که هنوز بر سر انها توافقی صورت نگرفته است، از جمله تحريم های اقتصادی، و اظهارات رهبر (ايران) نشان می دهد که کارهای زياد بايد صورت گيرد.»

اشاره وزیر خارجه فرانسه به این اظهارات علی خامنه ای در روز پنجشنبه است که گفته بود: با تفاهم هسته ای لوزان «نه موافق هستم و نه مخالف، چون هنوز اتفاقی نيفتاده است.» وی با اين حال تاکيد کرده است که «تحريم ها بايد درهمان روز توافق بطور کامل لغو شوند.»

آقای فابيوس همچنين گفته است: «ما همان مواضعی را که از آغاز داشتيم حفظ خواهيم کرد، چنين رویکردی سازنده است ولی نیازمند (کارهای) زيادی است. در صورت امکان، خواهان رسيدن به توافق هستيم، اما بايد تضمينی داده شود که هيچ چيز در سايه و ابهام باقی نخواهد ماند.»

ايران و کشورهای گروه ۱+۵، در سيزدهم فروردين، دوم آوريل، در لوزان سوييس بر سر چارچوب راه حل های دستيابی به توافق نهايی تا ۱۰ تيرماه سال جاری تفاهم کردند.

اين تفاهم در بيانيه ای در کنفرانس خبری مشترک محمدجواد ظريف، وزيرامور خارجه ايران و فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام شد.

اما پس از اعلام اين تفاهم به نظر می رسد که مقام های ايران و آمريکا برداشت های متفاوتی از اين تفاهم ارائه می کنند. محور اصلی اين اختلافات بر سر نحوه لغو تحريم ها و غنی سازی اورانيوم است.

تنها یک روز پس از تفاهم اتمی ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس نیز لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، مسئله زمان رفع تحریم‌های ایران را «بغرنج» خوانده و تاکید کرده بود که در این باره هنوز توافق نشده است.

این در حالی بود که محمدجواد ظریف در ۱۵ فروردین، گفته بود که آمریکا پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل موظف به لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

با این حال، به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دولت اوباما مخالف لغو تحریم‌ها در‌‌ همان روزی است که توافق هسته‌ای احتمالی به اجرا گذاشته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG