لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

زنگنه: این هفته وضعيت سهميه بنزين ۷۰۰ تومانی مشخص می شود


بیژن زنگنه، وزير نفت ايران
بیژن زنگنه، وزير نفت ايران

بیژن زنگنه، وزير نفت ايران شنبه دوم خردادماه در واکنش به انتشار گزارش هايی درباره حذف بنزين سهميه ای و تک نرخی شدن قيمت آن، گفت:«تنها ۲ تا ۳ شب منتظر بمانيد تا از وضعيت نرخ جديد بنزين خودروهای سواری آگاهی يابيد».

خبرگزاری ايرنا شنبه دوم خرداد ماه گزارش داد که در ماه های گذشته، کارت سوخت خودروها در ابتدای هر ماه شارژ و سهميه بنزين به کارت های دارندگان خودروهای شخصی و موتورسيکلت ها واريز می شد، اما تاکنون سهميه خردادماه اين خودروها شارژ نشده است.

اين گزارش می افزايد که بيژن نامدار زنگنه عصر شنبه در پاسخ به سئوال برخی از شرکت کنندگان در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين درباره حذف قيمت بنزين ۷۰۰ تومانی گفت که «در اين زمينه همه گزينه ها روی ميز است».

ايران در اواخر سال ۱۳۸۹ اقدام به اجرا کردن قانون هدفمندی يارانه ها کرد. فاز دوم هدفمندی يارانه ها ارديبهشت ماه سال گذشته اجرا شد. با آغاز هدفمندی يارانه ها، قيمت بنزين افزايش پيدا کرد، اما دولت ماهانه ۶۰ ليتر به صاحبان خودروهای شخصی بنزين سهميه ای می داد. قيمت بنزين سهميه ای ۷۰۰ تومان و بنزين معمولی ۱۰۰۰ تومان است.

خبرگزاری ايرنا می نويسد که سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نيز پيشتر گفته بود که واريز سهميه سوخت خردادماه خودروهای سواری شخصی و موتورسيکلت ها در مرحله تصميم گيری است و پس از ابلاغ به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، در خصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.

اظهارات مقامات نفتی درباره احتمال حذف بنزين سهميه ای در حالی است که قبلا دولت و مقامات وزارت نفت، تاکيد کرده بودند که تا پايان سال جاری، تغييری در قيمت و ميزان سهميه خودروها ايجاد نخواهد شد.

در همين زمينه خبرگزاری تسنيم شنبه از قول اکبر نعمت اللهی مديرکل روابط عمومی وزارت نفت گزارش داد که «سهميه سوخت خودروهای عمومی به حساب آنها واريز شده اما سهميه سوخت خودروهای شخصی تا اين لحظه اعمال نشده است».

وی گفت که «در مورد سهميه سوخت خودروهای شخصی هنوز تصميم قطعی صورت نگرفته اما بهاحتمال زياد اين سهميه واريز نميشود و خودروهای شخصی از اين به بعد با نرخ آزاد سوخت گيری ميکنند».

وی تک نرخی کردن سهميه سوخت برای خودروهای شخصی را امری مطلوب ارزيابی کرد و گفت: با اين کار جلوی فروش غيرقانونی، قاچاق و نگه داشتن بيش از حد سوخت در کارت جلوگيری ميشود.

XS
SM
MD
LG