لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

قرارگاه خاتم الانبیاء: مسئول تجربه ناموفق سد گتوند نیستیم 


سد گتوند
سد گتوند

عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، گفته است که این قرارگاه در طراحی سد گتوند نقشی نداشته و فقط مجری طرح بوده به همین دلیل مسئول«این تجربه ناموفق نیست.»

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء به خبرگزاری ایلنا در خصوص مشکلات به وجود آمده برای سد گتوند اظهار داشت:«در پروژه سد گتوند فقط اجرای کار به عهده ما بوده و طراحی اولیه را ما عهده دار نبوده‌ایم.»

سد گتوند علیا که بر روی رودخانه کارون ساخته شده است،بلندترین سد خاکی ایران است و دریاچه این سد نیز دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور پس از کرخه است.احداث و آب‌گیری این سد، ‌به گفته برخی کارشناسان، معضلات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی متعددی را برای استان خوزستان به همراه داشته است.

شرکت سپاسد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازنده و شرکت مهاب قدس مشاور سد گتوند بوده‌اند. بخشی از سهام شرکت مهاب قدس متعلق به آستان قدس رضوی است.

این در حالی است که عبادالله عبداللهی در مصاحبه باایلنا درباره «برنامه جدید قرارگاه برای ورود به پروژه‌های سدسازی با توجه به تجربه نسبتا ناموفق در احداث سد گتوند»، گفته است:« تجربه ناموفق به ما بر نمی‌گردد ضمن اینکه ما مسئولیت اجرا را به عهده داریم اگر در سد گتوند به گنبد نمکی برخوردیم این قضیه به طراحی مشاور بر می‌گردد.»

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء اضافه کرده است: «در پروژه سد گتوند فقط اجرای کار به عهده ما بوده و طراحی اولیه را ما عهده دار نبوده‌ایم و البته اینگونه نبوده که بگوییم به خاطر وجود گنبد نمکی کار به این عظیمی و کل خاصیت سد از بین رفته باشد.»

به دنبال آب گیری سد گتوند در سال ۱۳۹۰ که گرانترین سد ایران شناخته می شود، هشدارهایی در خصوص نفوذ آب به داخل لایه‌های نمک در این سد مطرح شد.

در همین رابطه اسماعیل کهرم،‌ کارشناس محیط زیست در تهران،‌ پیش از این به رادیو فردا گفته بود: «سد گتوند موجب شوری آب کارون شده است... احداث این سد بسیاری از زمین‌های کشاورزی در استان خوزستان را بدون استفاده و نابود کرد.»

حسین فاضلی، مدیر کمیته کنفرانس ملی رودخانه کارون نیز سال گذشته تصریح کرده بود: «تذکر بعضی از نمایندگان مجلس به وزیر نیرو در ارتباط با معضلات سد گتوند، تاکید رئیس دیوان محاسبات کشور مبنی بر پاسخ‌گویی به مشکلات این سد، نابودی کشاورزی استان خوزستان و لم‌یزرع کردن زمین‌های آن در طولانی‌مدت، نتوانسته است تاثیری در قبول شوری سد گتوند و به مخاطره انداختن زندگی مردم در ذهن متولیان این سد ایجاد کند.»

به دنبال نگرانی در خصوص سد گتوند، طرح مطالعه بررسی راه های علاج بخشی سد گتوند به دانشگاه چمران اهواز سپرده شده بود که در نهایت متخصصان این دانشگاه پس از مطالعه گزینه‌ها پیش رو، پیشنهادبرچیده شدن این سد را مطرح کردند که مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی هم قرار گرفت.

اما پیش از انتشار گزارش دانشگاه چمران، وزارت نیرو مسئولیت مطالعه راه حل های معضل سد گتوند را به دانشگاه تهران واگذار کرد.

پیشتر کارشناسان مسایل محیط زیست ایران گفته بودند با توجه به این که شرکت مهاب قدس کار مطالعه و شرکت سپاسد (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)کار اجرای سد گتوند را برعهده داشته اند، تخریب و برچیدن سد گتوند ضمن این که اعتبار این دو شرکت را زیر سؤال می‌برد، می تواند زمینه ساز طرح ادعای خسارت علیه آنها شود.

در دولت حسن روحانی سازمان محیط زیست و وزارت نیرو بر سر آینده سد گتوند اختلاف نظر دارند. این در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران سال گذشته گفته بود که این سد «یکی از عوامل آلاینده‌ » آب رودخانه کارون است و مشاورین این سد در انجام مطالعات «دقت و محاسبات لازم را انجام نداده اند».

اسحاق جهانگیری از دستگاه‌های مسئول خواسته بود تا نتایج تحقیق مؤسسه‌ آب دانشگاه تهران درباره راه‌های رفع شوری آب سد گتوند را مطالعه و نظرات خود را ارائه کنند تا برای تصمیم‌گیری در اختیار شورای عالی آب قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG