لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

شورای نگهبان طرح استفساریه قانون انتخابات مجلس را رد کرد


شورای نگهبان مصوبه مجلس ایران درباره محدود شدن زمان تائید صلاحیت کاندیداها به قبل از برگزاری انتخابات و ممنوع بودن رد صلاحیت آنان بعد از برگزاری انتخابات را «محدود کردن حق» خود دانست و آن را رد کرد.

روابط عمومی شورای نگهبان،روز شنبه،۲۰ شهریور،اعلام کرد که مصوبه مجلس «محدود كردن حق اظهارنظر» شورای نگهبان درباره صلاحيت نامزدهای انتخابات مجلس و «مغاير اصل ۹۹ قانون اساسی‌ و نظريه تفسيری آن شناخته شد».

براساس اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان نظارت بر همه انتخاباتها به جز انتخابات شوراها را بر عهده دارد و براساس تفسیری که این شورا از این اصل ارائه کرده، این نظارت« استصوابی است‌ و شامل‌ تمام‌ مراحل‌ اجرايی‌ انتخابات‌ از جمله‌ تأييد و ردّ صلاحيت‌ كانديداها می‌شود».

مجلس ایران در جلسه هفتم شهریور ماه خودقانون را تبصره ۳ ماده قانون ۵۲ انتخابات مجلس را که مربوط به تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات است را تفسیر کرده بود.

براساس تفسیر مجلس شورای نگهبان تنها می توانست نامزدها را در مهلت تعیین شده درقانون انتخابات رد کند و نمی‌توانست پس از انتخاب یک نامزد، او را رد صلاحیت کند.

این طرح نمایندگان مجلس پس از اختلاف نظر شورای نگهبان و وزارت کشور درباره«ابطال»آرای مینو خالقی،منتخب سوم اصفهان در انتخابات مجلس دهم که برخی از نمایندگان از آن با عنوان رد صلاحیت پس از برگزاری انتخابات نام می برند، ارائه شده بود.

علی لاریجانی،رئیس مجلس،روز چهارشنبه،۵خرداد، با اشاره با اختلاف پیش‌آمده در مورد مینو خالقی گفته بود که شورای نگهبان نمی‌تواند نظارت خود را به بعد از انتخابات نیز تسری دهد.

با این حال احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، روز چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت، گفته بود که این نهاد می‌تواند بعد از انتخابات نیز افراد را رد صلاحیت کند.

در مقابل علی مطهری،نماینده تهران درمجلس، در نامه‌ای خطاب به آقای جنتی این توضیحات و اظهارات او را «ناقض و خلاف قانون» دانسته بود.

به دنبال مخالفت دولت با «ابطال»آرای مینو خالقی و اصرار طرفین بر مواضعشان، موضوع به هیات حل اختلاف بین سه قوا ارجاع شد که این هیات به نفع شورای نگهبان رای داد.

درصورتی که نمایندگان مجلس بر مصوبه خود«اصرار» کنند،این مصوبه برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد علی وکیلی،عضو هیات رئیسه مجلس، روز شنبه گفت که مجلس احتمالا نظر شورای نگهبان را می پذیرد و بعید است یک بار دیگر این طرح در صحن علنی مجلس بررسی شود.

وی اضافه کرد: «بعید است این طرح کشش داشته باشد تا یک بار دیگر برای بررسی به صحن برگردد مگر اینکه در قالب و تحت عنوان دیگری بدون اشکال قانون اساسی باشد».

موضوع «نظارت استصوابی» و عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات در همه دوره‌های انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اعتراضهای زیادی را سبب شده اما با این حال این شورا در هر دوره انتخابات هزاران نامزد را ردصلاحیت کرده است.

XS
SM
MD
LG