لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

سخنگوی شورای نگهبان: حدود ۲۵ درصد نامزدهای معترض مجلس تایید صلاحیت شدند


 نجات‌الله ابراهیمیان
نجات‌الله ابراهیمیان

نجات الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، روز جمعه ۱۶ بهمن ماه اعلام کرد صلاحیت نزدیک به ۲۵ درصد از داوطلبان انتخابات مجلس که به رد صلاحیت خود توسط هیات‌های نظارت اعترض کرده بودند، از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه نشست راهبردهای نظارتی در نظام انتخاباتی ایران و جایگاه شورای نگهبان در جمع خبرنگاران گفته است: «در این مرحله از رسیدگی به اعتراضات تاکنون حدود ۲۵ درصد از معترضان تایید صلاحیت شده اند».

وی همچنین درباره اینکه آیا تا به این لحظه آمار کلی از تایید صلاحیت کسانی که اعتراض کرده‌اند وجود دارد یا خیر؟ گفت: هنوز مشخص نیست.

نجات الله ابراهیمیان افزوده است: البته بنده حدس می‌زنم، بر اساس کاری که خودم انجام دادم، بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد از افراد باشند که صلاحیت‌شان تایید شده است.

سخنگوی شورای نگهبان ۱۱ بهمن گفته بود که حدود شش هزار نفر از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصمیمات هیات نظارت اعتراض کرده‌اند.

اما وزیر کشور گفته بود که رقم دقیق معترضان به رد صلاحیت انتخابات مجلس پنج هزار و ۵۰۰ نفر است.

با توجه به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تایید صلاحیت ۲۵ درصد از معترضان به نظر می رسد بیش از ۱۳۰۰ نفر از آنها تایید صلاحیت شده باشند.

بیش از ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند که هیات‌های نظارت بر انتخابات، وابسته به شورای نگهبان، روز ۲۶ دی ماه در خصوصو صلاحیت آنها اعلام کردند: حدود ۴۲ درصد تایید صلاحیت، حدود ۳۰ درصد صلاحیت آنها احراز نشده و حدود ۲۵ درصد از داوطلبان نيز رد صلاحيت شده‌اند.

این در حالی است که دبیر ستاد انتخابات کشور پیشتر گفته بود ۵۹۳ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس انصراف داده اند و هیات‌های نظارت شورای نگهبان صلاحیت شش هزار و ۷۵۳ نفر از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس را تایید نکرده (رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت) است.

گمانه زنی درباره تایید صلاحیت ها

گزارش رسانه های ایران حاکی است که شبکه تلگرام «روزنامه ایران» فهرستی از داوطلبان معترض مجلس که تایید صلاحیت شده اند را منتشر کرده است .

در این فهرست افرادی چون محسن مهرعلیزاده، علی مطهری، مرتضی اشراقی، محمد اشرفی اصفهانی، الیاس حضرتی، محسن رهامی، محمد علی وکیلی، فاطمه مقیمی، جواد اطاعت، عباس علیخانی و رسول منتجب نیا از حوزه انتخابیه تهران تایید صلاحیت شده اند.

از دیگر چهره های تایید صلاحیت شده می توان به مصطفی معین از حوزه انتخابیه شیراز، داریوش قنبری از ایلام، سید مهدی پورفاطمی و سیدمهدی موسوی‌نژاد از بوشهر، و کمال پیرموذن و ولی آذروش از اردبیل اشاره کرد.

انتشار این لیست در حالی است که حسینعلی امیری، قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور، با اشاره به اینکه ساعت ۲۴ جمعه شب مهلت ۲۰ روزه شورای نگهبان برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات به پایان می‌رسد، به ایسنا گفت: بنابر این اسامی که در رسانه‌ها مطرح شده‌اند، فقط گمانه زنی است.

XS
SM
MD
LG